Nu er det muligt at afholde beboermøder digitalt
Nu har Indenrigs- og Boligministeriet givet grønt lys for, at almene boligorganisationer kan holde afdelingsmøder online
Tekst: Elsebeth Frederiksen, arkivfotos
Mange afdelinger i Brabrand Boligforeninger har ikke afholdt møder i hele 2020. Det har blandt andet betydet, at der ikke har kunne vælges bestyrelsesmedlemmer og budget har måtte godkendes af foreningsbestyrelsen. Men nu er der kommet en lille åbning. Afdelingerne har nemlig mulighed for at afholde digitale afdelingsmøder.
Som følge af forsamlingsforbuddet er de midlertidige regler på boligområdet forlænget – og som noget nyt får boligorganisationen nu mulighed for at beslutte, at repræsentantskabsmøder, generalforsamlinger og afdelingsmøder kan afholdes digitalt, hvis der anvendes et IT-system, som kan styre adgang til mødet og afvikling af afstemninger på betryggende måde.
Betryggende IT-system
Et betryggende IT-system skal sikre at kun de personer, som skal have adgang til mødet i henhold til vedtægterne, har adgang til mødet, samt at kun de stemmeberettigede kan stemme og kun kan stemme én gang. IT-systemet skal indeholde logning, så det efterfølgende er muligt at revidere forløbet af et møde.
Ved afholdelse af digitale afdelingsmøder er boligorganisationen ikke forpligtigede til at acceptere fuldmagter.
Det er ikke et krav, at der afholdes digitale møder. Det er fortsat muligt at udskyde og aflyse afdelingsmøder og udskyde repræsentantskabsmøder/generalforsamlinger, så længe møderne ikke kan afholdes på grund af coronasituationen.
Gode råd fra BL
BL-boligselskabernes landsorganisation har på deres hjemmeside lavet en god side om corona, hvor de også har gode råd til, hvordan man afholder et digitalt afdelingsmøde på en sikker måde:
– I skal anvende et betryggende IT-system, der sikrer, at kun de personer, som skal have adgang til mødet i henhold til vedtægterne, har adgang til mødet.
– IT-systemet skal sikre, at kun de stemmeberettigede kan stemme – og at de kun kan stemme én gang.
– IT-systemet skal indeholde logning, så det efterfølgende er muligt at revidere forløbet af et møde.
– Boligorganisationen er ikke forpligtiget til at acceptere fuldmagter ved afholdelse af digitale afdelingsmøder.
– Boligorganisationen bør inden afholdelse af digitalt møde overveje, hvordan detskal forløbe. Overvej for eksempel hvordan der skabes rum for debat på mødet, om der skal gælde særlige regler for at få ordet på mødet, og hvordan ændringsforslag skal håndteres.
– Boligorganisationen bør afsætte tid og ressourcer til at vejledede deltagerne i mødet om, hvordan de skal bruge IT-systemet, så ingen bliver tabt undervejs.
Det er fortsat muligt at udskyde og aflyse afdelingsmøder og udskyde repræsentantskabsmøder og generalforsamlinger på grund af coronasituationen.
Læs mere om coronasituationen i de alemene boligområder hos BL
Læs også
▮ Skræppebladets blog,