En rejseoplevelse

Barsk tur på isen

af Inger Bloch – illustration (kun online) af Jesper Ankjær

Min novemberklumme handler om en begivenhed, der foregik i november for 44 år siden i fjorden mellem Narsaq og Narsarsuaq i Grønland.

Vi skulle forlade Grønland, hvor vi havde boet siden 1963. Familien bestod af vores datter på to år og lillebror på bare otte uger samt min mand og mig selv. På det tidspunkt boede vi i Sydgrønland i Narsaq, og hjemme i Danmark glædede farfar, farmor og mormor sig til at se deres børnebørn og til at få mulighed for at følge dem i opvæksten.

Rejseplanen
Rejseplanen var således: Med skib gennem Skovfjorden fra Narsaq til lufthavnen i Narsarsuaq – herfra med fly til Søndre Strømfjord – og til sidst videre med fly til Kastrup.

Vejrfast i fjorden
Sejlturen skulle have varet et par timer, og det gik da også fint i starten; men efterhånden, som vi kom dybere ind i fjorden, måtte vi sejle langsommere og langsommere på grund af is, som der blev mere og mere af.

Til sidst standsede motoren, og vi kunne ikke komme længere! – Vi kunne heller ikke sejle tilbage, det ville være alt for farligt, da mørket var ved at falde på.

Kaptajnen meddelte os derfor, at alle – både passagerer og besætning måtte overnatte på skibet, og her måtte vi så afvente, hvordan situationen havde udviklet sig, når det var blevet lyst.
Der var ikke andet at gøre end at væbne sig med tålmodighed, og selvom vi nu kunne skimte lysene inde fra lufthavnen, havde vi ingen chancer for at komme derind.

Middag om bord
Der var ikke beregnet middagsmad til alle os (vi var 10-12 passagerer plus et par børn, der var lidt ældre end vores).

En af kvinderne gik på opdagelse i kabyssen og kom tilbage og meddelte menuen: Til de voksne: Gullaschsuppe (lavet af den pakke med hakket oksekød, som besætningen skulle have spist); børnene fik spejlæg, og jeg kunne heldigvis forsyne min lille baby fra mit ”private mejeri”.

På isen
Da dagen gryede, så vejret ikke godt ud: Det var slået om til slud, og der blæste en kraftig sydost, som er en varm vind.
To mand fra Narsarsuaq lufthavn gik over fjordisen ud til vores skib; de havde målt isen med ”isstave” og forsikrede os, at selvom det nu var begyndt at tø, var isen var tyk nok til at bære os, mens vi gik det sidste stykke vej ind.

Vi måtte dog først skrive under på, at det var for egen regning og risiko, hvis der skete noget undervejs.

En af passagererne var tømrer, og under hans ledelse baksede mændene en interimistisk ”slæde” sammen til vores bagage, som blev bundet godt fast. Nogle af mændene trak så denne slæde ind til kysten ved hjælp af tykke tove, som blev bundet i. Vi andre blev hjulpet ned på isen og skulle gå ind til land. Min datter var placeret på sin fars skulder, hvor hun sad og brølede i protest mod vinden! En ung kvinde hjalp mig med at bære min søn; han lå i en babylift, som vi havde imellem os, mens vi holdt godt fast i hvert sit håndtag.

Den sidste forhindring, vi skulle klare, var den meget glatte og stejle iskant helt inde ved kysten, men ved fælles hjælp lykkedes det, at få alle op på land.

Snestorm
Vi måtte nu tage en overnatning på hotellet i Narsarsuaq, da det var blevet snestorm og umuligt at lande og lette. Heldigvis opstod der et hul i skyerne næste dag, og vi fik at vide, at nu havde vi 10 minutter til at gøre os klar med børn og bagage – så vi kunne komme af sted, mens der var den lille opklaring i vejret.

Vi nåede det, og flyveren fløj de ca. tre timer til Søndre Strømfjord uden problemer. I Søndre Strømfjords lufthavn ventede Danmarks-flyet på os, og vi gik direkte fra det ene fly til det andet og landede i Kastrup efter fire en halv time.

Set i bakspejlet
Jeg var almindeligvis ikke bange for noget som helst dengang – men i de timer på isen, hvor vi bevægede os hen over den islagte fjord med vandpytter i kraftig storm og slud – og med to små børn – ja da oplevede jeg virkelig, hvad det vil sige at være bange!

Del eller print denne side: