Leder

God kommunikation giver god stemning og fælles løsninger

Af Kirsten Hermansen

Vi får ikke altid lyttet rigtigt til andre, og vi tolker eller forestiller os, hvad der bliver sagt – ud fra vores egen verden.
Vi føler os angrebet og forsvarer os med modangreb. Det giver fnidder i kommunikationen.

Det handler om at tale med, og ikke tale til, de andre.
Det handler om at lytte og kommunikere åbent uden bebrejdelser.
Det handler om at kommunikere jordnært og med simple, gode pædagogiske formidlingsredskaber.

Det gælder ved alle møder mellem mennesker, og også i mødet mellem beboerne og boligforeningen.

Møderne om renovering af de ældste afdelinger
Brabrand Boligforening har igennem de seneste to år forberedt renovering af Hans Broges Parken og Søvangen. Der har været flere møder i interessegrupper og mange forslag på bordet. Det har været en stor opgave for administrationen at udforme et beslutningsforslag om opstart af det såkaldte skema A, der skal beskrive rammerne for den fremtidige renovering.

Det er en stor pædagogisk opgave at formidle det svære stof med mange tal og konsekvenser ud til beboerne, så alle kan forstå det. For boligforeningen er det stof, man er fuldt fortrolig med, men for beboerne er det nyt og måske svært at forstå.

Det kan give negative tolkninger i kommunikationen, når afdelingsbestyrelse eller beboere føler, at de ikke kan overskue det materiale, boligforeningen lægger ud.
Det er vigtigt, at svære tal og økonomi er forståeligt og rigtig godt belyst.

Det første møde med beboerne i Østergårdsparken
Forløbet af det første afdelingsmøde i den nye afdeling er beskrevet i dette nummer.
Mødet forløb til manges tilfredshed, men undervejs blev debatten noget ophidset.

Det er altid vigtigt, at det første stævnemøde lykkes. Hvis forventningerne ikke bliver indfriet, så mistes interessen, eller det kan slå gnister. Så går man let fra hinanden.

I boligforeningsarbejdet er det nøjagtig det samme. Hvis ikke det første beboermøde i en ny afdeling har en grundlæggende god stemning, kan det betyde, at man ikke kommer til det næste beboermøde. Efter en række år kommer der så måske kun 10 procent af beboerne til afdelingsmøderne.

Den dårlige stemning har smittet, og forklaringen bliver, at beboerne ikke interesserer sig for beboerdemokratiet. Det er svært for den lidt hidsige beboer eller den lidt rethaveriske embedsmand at forstå deres fælles ansvar for, at den dårlige stemning på et beboermøde kan være arvet fra tidligere dårlige møder.

Lad os derfor altid huske at bruge reglerne for god kommunikation i boligforeningsarbejdet.




Del eller print denne side:  



Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)




 
 
© 1970-2017
Skræppebladet - Beboerhuset Yggdrasil - Dortesvej 35A - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | WP | Kontakt