Når dampen er oppe

Anders Rosenlund Nielsen er bidt af tog

Af Jens Skriver, foto Martin Krabbe

Da jeg i sin tid spurgte Anders, der bor i Holmstrup: ”Er du en nørd?”, svarede han nej.
”Er du så en tognørd?”
”Ja. Det er jeg,” kom svaret prompte.

Anders Rosenlund Nielsen

Anders Rosenlund Nielsen kunne fortælle i timevis om IC4-tog, men det synes han ikke, vi skal skrive om.
I stedet for begynder vi ved begyndelsen.

Månedens nørd
Skræppebladets nye artikelserie ”Månedens nørd” handler om beboere, som har en hobby, en passion eller et stort engagement, der er ud over det sædvanlige. Noget, personen virkelig brænder for og går op i.
 
Er din nabo en sådan nørd, er du selv, eller kender du andre i boligforeningen, som laver noget specielt?
Så giv Skræppebladets redaktion et tip – og du vil få en lille belønning, hvis vi vælger din nørd.

”Jeg har altid været fascineret af damp og kulrøg, og det er lidt af en familiesvaghed. Min onkel kørte med damprangerlokomotiver på banegården, hvor vognene blev kørt fra personvognsristen til perron, og andre blev taget med tilbage.”

Onklen mente, at Anders skulle have haft en læreplads på centralværkstedet, men det blev ikke til noget. Til gengæld kom Anders i slutningen af 1960’erne til at arbejde på havnen. Der kom stadig skibe, der blev fyret med kul fra Polen. Anders mødte klokken 7, og så var skibene kommet om natten og lå klar til at blive losset.

”Det var fascinerende,” siger Anders.
Han siger også: ”Jeg er ikke tekniker,” men det er tydeligt, at tog er hans livsindhold.

Anders Rosenlund Nielsen

Ture med tog
Anders er nu folkepensionist, så pengene er små, og det er ikke muligt at deltage i så mange tog-aktiviteter. Der er heller ingen i Århus, men Anders får magasiner fra Dansk Jernbane-klub.

”Her kan man få noget at vide om alt, der foregår inden for DSB,” siger han.

Anders abonnerer også på blade fra Jernbanemuseet i Odense, og dets udflugter har han været glad for. Han har kørt med damptog mellem Odense og Nyborg, men han synes efterhånden, det er blevet lidt dyrt.

Tidligere har han været med på ture, museet havde arrangeret til Rheinland-Pfalz. Turen derned foregik med nattog. Dem er der ikke længere nogen af i Danmark. I Tyskland så han Plandamp. Det er kæmpestore damplokomotiver, der kører 120 til 130 kilometer i timen.

”Så skulle der godt nok fyres på,” siger han.
”Virksomhederne er imidlertid holdt op med at støtte den slags, så mange jernbaneaktiviteter falder desværre væk, og DSB har brugt alt for mange penge på IC4.”

Museumstog
Under Jernbanemuseet hører DSB´s køreklare damplokomotiver i Randers. De har deres egen remise, mens aktiviteterne især forgår i Odense. Her kan frivillige også få lov til at hjælpe til i gamle uniformer, men det deltager Anders ikke i.

Han kan ikke lade være med endnu en gang at ærgre sig over IC4-togene og konstaterer til slut: ”Vi har et tog bygget i 1899. Det kører stadig upåklageligt.”




Del eller print denne side:  



Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)




 
 
© 1970-2017
Skræppebladet - Beboerhuset Yggdrasil - Dortesvej 35A - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | WP | Kontakt