De nye veje starter ved Globus1

Take off Helhedsplanen

Projektchef Ole Bech Jensen forklarer vejsystemet i Gellerup.

Projektchef Ole Bech Jensen forklarer vejsystemet i Gellerup.

Vejene anlægges i tre etaper og varer i alt tre år at anlægge

Så starter det! Snart er det gravemaskinerne, der regerer i Gellerup, så der kan komme nye veje rundt i bybilledet og gøres plads til Bygaden med busbane og senere letbane.

Starten går nede ved Globus1 og vil bevæge sig op ad Gudrunsvej til Edwin Rahrs Vej. Derefter laves den nye vejforbindelse mellem Gudrunsvej og Bygaden – altså Lottesvejs forlængelse, og første etape slutter med den øverste del af den nye bygade.

Retssagen, som Brabrand Boligforening har rejst mod tre tilbageværende beboere på Bentesvej, vil i øvrigt ikke påvirke vejbyggeriet på Lottesvej.

Anlægges i tre etaper

Gitte Frøkjær fra Grontmij, som projekterer vejene, forklarer, at første etape vil være færdig til sommer næste år, Etape 2 varer også et års tid og handler om Bygaden og Tinesvej, altså helt ned til Silkeborgvej.
Tredje og sidste etape varer også et års tid og foregår flere steder:

  • En nyanlagt Edwin Rahrs Vej på kun to spor og bred midterrabat, så der bliver plads til letbanen.
  • Sløjfen rundt om Toveshøj, dvs. Lenesvej og Janesvej plus forlængelse hen til Bazaren.
  • Ny vej fra Globus1 til Bygaden, kaldet ”sydlig tværforbindelse”. Det er den, der skal gå igennem blokken Gudrunsvej 38-46, men lige nøjagtig hvilken opgang den rammer, er ikke besluttet endnu. Vejen går også igennem den nuværende fodboldbane, men den vil inden da være flyttet op nord for klubberne.
  • Og endelig Gudrunsvej Syd – strækningen fra Globus1 ned til City Vest.

Busser får omkørsel

Buslinje 15, som kører på Gudrunsvej i dag, bliver nødt til at lægge ruten om, så den kører på Ringvejen.

Beboerne får breve

På det seneste møde i Gellerups Samvirke forklarede Per Frølund, leder af Gellerupsekretariatet, at der bliver sendt breve rundt til beboerne i de blokke, der ligger tæt på de enkelte arbejder. Brevene kommer rundt blokvis, efterhånden som arbejdet skrider frem.

”Vi fortæller helt målrettet, hvad der kommer til at ske, hvad det betyder for den enkelte, hvornår det larmer og så videre. Arbejdet får også betydning for parkeringspladserne,” sagde Per Frølund.

Klik for større kort

Klik for større kort

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2014-04 Maj

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2014-04 Maj side 15
i sektionen Helhedsplanen

forsiden af magasinet 2014-04 Maj

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Kollektivbyen
Gudrunsvej 78, 2.-3.sal
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data