Skræppens miniguide til fest i din afdeling

Tips og råd om, hvor du kan søge støtte til at lave beboerarrangementer

Af Winnie Sehested. Foto: Per Sehested

Som skribent fra Rødlundparken har jeg fået til opgave at skrive om mine egne erfaringer med at stable en fastelavnsfest på benene i min afdeling. Det havde jeg nemlig ikke lige prøvet at gøre før denne vinter, hvor jeg fik ideen om, at det kunne være spændende at lave en fastelavnsfest for børnene dér, hvor jeg bor. Så vidt jeg ved, har der aldrig tidligere været fejret fastelavn i Rødlundparken. Men hvordan kommer man i gang? Og hvorfra skaffer man penge – og hvad skal man ellers huske?

Her er, hvad jeg gjorde:
Jeg startede med at forsøge at finde frivillige, der kunne hjælpe til med det praktiske. Og jeg var så heldig, at Annette og Lene, som jeg sad til bords med til afdelingsmødet, var villige til at hjælpe. Jeg kunne jo ikke, selv med min families hjælp, magte alt det praktiske alene.

Jeg fandt en dato for arrangementet og fandt ud af, hvad der skulle betales af deltagerne. Jeg valgte, at hver deltager skulle betale 10 kroner. Den eneste måde, man kan få styr på antallet af deltagere, er ved at sælge billetter forud for arrangementet. Et godt tip lyder, at du skal sætte prisen så lavt, for at alle har råd til at deltage.

Derefter skrev jeg en ansøgning til Rødlundparkens afdelingsbestyrelse, hvor jeg lavede en liste over alt det, der skulle bruges penge til. Og det er jo mange ting, lige fra tønder til plastikkrus til print af invitationer og billetter.
Så lavede jeg også et forslag til den invitation, der skulle deles ud til beboerne.

Jeg mødte op og fremlagde budgettet til et afdelingsbestyrelsesmøde. Her forklarede jeg ideen, jeg havde fået, og hvordan jeg mente, det hele skulle gribes an, hvis de altså ville bevillige mig det beløb, jeg søgte. Jeg kunne jo kun anslå, hvor mange jeg troede, der ville være med til at slå katten af tønden, da det i sidste ende er antallet af deltagere, der er afgørende for støttebeløbet. Jeg var så heldig både at få god støtte og bevilliget de penge, jeg søgte om.

Fritidsforeningen bevilliger 50 kr. pr. barn (maks. 200), hvis man sender ansøgning med budget til dem senest den 1. i den måned, hvor man vil holde aktiviteten. Sjovt nok skal ansøgningen stadig sendes med gammeldags post, men det kunne jeg heldigvis stadig huske, hvordan man gør. Skemaet finder du på Brabrand Boligforenings hjemmeside. Vær opmærksom på, at den nye struktur i Fritidsforeningen måske betyder nye ansøgningsregler.

Så langt, så godt
Det med pengene er på plads, nu til det praktiske:

Lokale: Hvor holder man sin fest?
Jeg var så heldig at få lov at låne vores selskabslokale gratis. Det skulle vi bruge til at lave kaffen og dele ting ud fra. Og det er et plus, at der er adgang til toiletter. Selskabslokalet var ikke stort nok til, at alle kunne være inde, så tøndeslagningen blev holdt udenfor, og dér blev kaffe og te også serveret.
Hvordan skal tønderne hænges op? Der skyldes en stor tak til varmemes-teren og gårdmændene, som både fandt stedet og borede kroge op og ordnede tovværk til at hænge tønderne op i.

Plan for indkøb af varerne
Jeg havde fået besked om, at alt skulle handles lokalt. Så jeg bestilte det hele hos vores Eurospar og hos bageren, hvor jeg også fik lidt rabat, samtidig med at jeg kunne aftale med dem, at regningerne skulle sendes direkte til Rødlundparkens afdelingssekretær i boligforeningen. Dagen før fastelavn hentede jeg så alle kasserne med slik, som vi selv skulle pakke i slikposerne for at spare penge.

Invitationer og billetter blev kopieret hos afdelingssekretæren på administration, da jeg havde lavet dem. Og så blev de leveret hos varmemesteren til afhentning, men driftspersonalet delte det første hold invitationer ud – tak for det.

Andre gode råd
For at få en nem og hygiejnisk udlevering havde vi kommet fastelavnsbollerne hver for sig i en frysepose og derefter samlet slikpose, kakaomælk og fastelavnsbolle i en større frysepose. De voksne fik også en pose med en bolle, og så kunne de selv tage kaffe og te. Når der skal udleveres slikposer og boller til så mange, skal det jo gå hurtigt – og gerne være renligt.

Vi endte med at opnå en meget vellykket fastelavnsfest med 39 børn og 48 voksne deltagere. Børnene fik alle en stor slikpose og en kakaomælk samt en fastelavnsbolle, mens de voksne fik kaffe eller te og en fastelavnsbolle.

Som en lille detalje havde jeg i invitationen bedt folk om at sige, hvis de havde børn, der var glutenallergikere eller diabetikere. Det var der kun en enkelt, som var, men så fik jeg da lært også at bage glutenfri fastelavnsboller.

Til allersidst sendte jeg hele regnskabet til vores afdelingssekretær, Helle Pia Rosendal, som sørgede for at få alle regninger betalt, og jeg afregnede for de kontanter, jeg havde fået ind ved billetsalget.

Desuden sendte jeg oplysningerne om det endelige antal børn til Fritidsforeningen, da vi nu er klar over, hvor mange børn der var med – og så har vi modtaget støtten på 50 kroner pr. barn.




Del eller print denne side:  


En kommentar til
“Skræppens miniguide til fest i din afdeling”


Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)




 
 
© 1970-2017
Skræppebladet - Beboerhuset Yggdrasil - Dortesvej 35A - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | WP | Kontakt