Helhedsplan Gellerup og Toveshøj

Nye veje og nye muligheder

Tekst af Lotte Pape, foto af Helle Hansen

Det nye vejnet i og omkring Gellerup kører lige nu i højeste gear. Flere steder tegner de nye veje sig allerede tydeligt, også selv om der endnu ikke er åbnet op for at køre på alle strækninger endnu.

Den nordlige del af bygade er snart klar til åbne. Nærmest ses den bane, hvor letbanen skal køre. Foreløbig bliver det en busvej.

Den nordlige del af bygade er snart klar til åbne. Nærmest ses den bane, hvor letbanen skal køre. Foreløbig bliver det en busvej.

Hvis vi starter i den sydlige ende, er omlægningen af Tinesvej fra Sil­keborgvej op til Gudrunsvej nu så langt, at der køres på den nye vej. Det er vigtigt, at vejarbejdet her er nået så langt som overhovedet muligt, før de julehandlende for alvor valfarter til City Vest.

Tinesvej
Det nye kryds mellem Tinesvej og Gudrunsvej forventes at være færdigt i slutningen af februar. På det nye stykke af Tinesvej op gennem Gellerupparken er der i øjeblikket grave- og kloakarbejde.

Når denne del af vejprojektet er færdigt, vil den nye Tinesvej strække sig fra Silkeborgvej til den kommende bygade i Gellerup. Fartbegrænsningen bliver 30 km/t, og der bliver etableret fartdæmpere. Der kommer lyskryds i krydset Tinesvej/Gudrunsvej og i det kommende kryds mellem forlængelsen af Tinesvej og Den sydlige tværforbindelse.

Den sydlige tværforbindelse
Den sydlige tværforbindelse er vejen, som kommer til at gå fra den kommende bygade og ud til Gudrunsvej gennem Blok B4. Den første del af vejen er ved at blive etableret, men hullet til vejen igennem blok B4 kan først laves, når beboerne i den pågældende opgang og de to naboopgange er blevet genhuset.

Arbejdet med genhusningen går i gang den 1. december og varer ca. et år. Der er sendt informationsbrev ud til alle beboerne i blokken, og de inviteres til informationsmøder i december.

Edwin Rahrs Vej og Lottesvej
Oppe i den nordlige ende kan man nu køre på den nye del af Edwin Rahrs Vej.

På Edwin Rahrs Vej er antallet af kørebaner reduceret fra 4 til 2. Samtidig bliver midterrabatten udvidet og gjort klar til den kommende letbane. Hastigheden på Edwin Rahrs Vej bliver sænket fra 60 km/t til den almindelige hastighed i byzoner, nemlig 50 km/t.

Den nye del af Lottesvej er også taget i brug. Fra starten af februar bliver det muligt at køre hele vejen fra Edwin Rahrs Vej via det første stykke af Bygaden og den nye Lottesvej ud på Gudrunsvej.

Instant One åbner med udstilling
Der bliver også arbejdet på højtryk for at gøre det nye aktivitets- og informationscenter Instant One klar til at slå dørene op for beboerne og andre interesserede.

I skrivende stund er vi sikre på, at vi i starten af december kan sige velkommen og byde indenfor. Man vil bl.a. kunne se en stor model i skala 1:500 af Gellerupparken og Toveshøj.

Der bliver også en flot fotoudstilling med titlen ”Hej eller farvel?”. Udstillingen er skabt af Dokumentationslauget, som er en række beboere, der ser på forandringerne gennem et kamera. Lauget arbejder frivilligt og er organiseret under Den Gamle By. Udstillingen tager udgangspunkt i de fysiske forandringer, der sker lige nu.

Vores informationsmedarbejder, Vi­be­ke Dam Hansen, får fremover fast base i Instant One. Det er altså her, man frem over kan finde Vibeke og stille spørgsmål til vejprojekter mv. Hvis hun ikke lige er der, er det fordi hun er ”i marken” og sikre, at forholdene for beboerne bliver varetaget bedst muligt.

Hvis du besøger Bazar Vest eller City Vest, kan du i øvrigt holde dig opdateret om vejarbejdernes fremdrift på store infotavler, der er opsat udenfor. Informationen bliver opdateret hver 4. uge.




Del eller print denne side:  



Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)




 
 
© 1970-2017
Skræppebladet - Beboerhuset Yggdrasil - Dortesvej 35A - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | WP | Kontakt