Kontant­hjælpsloftet rammer mange beboere

1. oktober blev kontanthjælpsloftet en realitet. Sammen med integrationsydelsen, der blev indført i sommer, og en nedskæring af børnepengene efter de to første børn, kan det ramme rigtig mange beboere i Brabrand Boligforening

Ifølge Boligforeningernes Landsorganisation (BL) vil særligt børnefamilierne blive ramt hårdt. 13.000 børnefamilier risikerer at miste 22.000 kr. om året i gennemsnit efter skat. Derfor frygter boligforeningerne også, at mange familier vil miste deres lejlighed.

Politisk kamp

Det er selvfølgelig en overordnet politisk kamp, der føres i Folketinget. Her har blå blok indført de nye regler, mens rød blok har stemt imod og kritiserer nedskæringerne på ydelser. Som boligforening er vi aktive i den diskussion. Ikke partipolitisk, men fordi det rammer mange af vores beboere. Det samme er vores fælles landsdækkende organisation for de almene boliger, BL. Men som boligforening må vi også gøre andet end at kæmpe den politiske kamp. Vi må gøre, hvad vi kan, for at hjælpe dem i vores boligområder, som bliver ramt. Ikke mindst nu, hvor reglerne desværre er en realitet.

Sætter aktivt ind

I boligforeningen har vi derfor sat ind på en række områder. Det boligsociale sekretariat i afd. 4 Gellerupparken og afd. 5 Toveshøj hjælper med jagten på et arbejde og har igangsat en rådgivning, der hjælper beboerne med at undgå overraskelser og forbereder dem på, hvor mange penge de risikerer at miste hver måned. Derudover er vi meget opmærksomme på, om vores beboere kan ansættes i nogle af de småjobs, der findes rundt omkring i vores områder. Vi kan naturligvis ikke oprette nye arbejdspladser, men har skarpt fokus på at hjælpe så mange beboere som muligt med at komme i beskæftigelse. Det hjælper mange – heldigvis. Men alene i afdelingerne Gellerup og Toveshøj forventer vi, at 600 rammes af kontanthjælpsloftet, og derfor vil der stadig være mange, der risikerer at miste mange penge.

Følger sagen tæt

Helt overordnet frygter boligforeningerne, at mange vil blive sat på gaden, fordi de ikke kan betale huslejen. Desværre er det meget svært at se, hvad disse familier så skal gøre. Der findes ganske enkelt ikke nok billige boliger, og derfor vil kommunen også komme i store problemer med at finde et sted til familierne. Vi kan naturligvis ikke vide endnu, hvor mange familier der vil komme i problemer. Venstre-regeringens ministre afviser problemet. De mener ikke, at så mange vil blive sat på gaden, som BL frygter. Uanset hvad tallet bliver, så kan vi ikke tillade os at læne os tilbage og vente på, at familierne bliver sat på gaden. Derfor er vi allerede nu i gang – og vi vil fra boligforeningens side følge sagen meget tæt i de kommende måneder.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2016-07 Oktober

2016-07 Oktober side 16