Postautomaterne kommer før Helhedsplanen

Skræppebladet har gravet dybere i spørgsmålet om postbetjeningen i Gellerupområdet

af Hans Esmann Eriksen – foto af Bo Sigismund

Skræppebladet har gravet dybere i spørgsmålet om postbetjeningen i Gellerupområdet. Sidste måned fortalte vi, at det vil tage 1 time at afhente en pakke, hvis man bruger bussen fra Toveshøj til posthuset i Åbyhøj.
I denne måned har vi besøgt Louise Holmager Pedersen, der er kundechef i Post Danmark med ansvar for privatkunderne i vores område.

Service ikke tilfredsstillende
Louise Holmager Pedersen har læst vores artikler og har talt med flere kunder og er klar over, at postbetjeningen i området ikke er optimal. Post Danmark har i samarbejde med Rema1000 haft en postbutik i området, men Rema1000 opsagde denne aftale. Siden da har Post Danmark forgæves forsøgt at få andre butikker i området til at indrette en postbutik. Derfor har man valgt at flytte postbetjeningen for Gellerup/Toveshøj til Åbyhøj postkontor.

Posthuset i Åbyhøj blev valgt, fordi der var offentlige transportmidler dertil. Det var der ikke til postbutikken på Brabrand Hovedgade, som var alternativet.
Louise Holmager Pedersen var ikke klar over, at det kan tage op til en time, hvis man skal hente en pakke. Den ventetid der er, kan man bruge til at købe ind i Åbyhøj.

Kundechef Louise Holmager Pedersen, Post Danmark

Kundechef Louise Holmager Pedersen, Post Danmark

Behov for posthuse falder
Internet og netbanker har betydet, at behovet for betjening på et posthus er faldet drastisk i de sidste 10-15 år. Den hyppigste årsag til, at en kunde besøger posthuset, er køb af frimærker og afhentning af postpakker. Der er kun enkelte mennesker, der anvender posthuset til betaling af girokort. Det betyder, at hvor man tidligere kom 1-2 gange om måneden på posthuset, sker det nu kun 3-6 gange om året.

Hvis man bor i villa eller rækkehus, kan man aftale, at postpakker kan afleveres i et udhus eller lignende, det kaldes Modtagerflex, men det er ikke muligt i store udlejningsejendomme. Derfor er manglende posthusbetjening et større problem i områder som Gellerup/Toveshøj.

Er postautomater en løsningsmulighed?
Frimærker kan købes flere steder, så postbetjening af pakkepost er det største problem.
Post Danmark har udviklet en pakkepostautomat – den såkaldte døgnpost – hvor kunderne kan afsende og modtage pakkepost. Der er allerede opsat flere døgnpostautomater i Århus, blandt andet ved Kvickly i Åbyhøj.

Systemet virker på den måde, at postkunden tilmelder sig som fast bruger af systemet via internettet. Når kunden bestiller en pakke, kan han/hun bruge sin adresse på døgnposten som leveringsadresse. Når pakken er anbragt i døgnposten, får kunden en sms/e-mail med besked om, at pakken er klar. Pakken kan afhentes hele døgnet.

Louise Holmager Pedersen mener, at løsningen vil være attraktiv for alle kunder, der modtager pakker, for eksempel kunder, der køber varer/bøger på internettet.

Postautomater i Gellerup?
Post Danmark søger stadig efter en samarbejdspartner, der vil oprette en postbutik i området. Hvis det ikke er muligt, vil man overveje at opstille en døgnpost i nærheden af City Vest. For tiden forhandles med Århus Kommune om, hvordan det sikres, at alle brugere får mulighed for at anvende det nye system.

”Det kan godt tage lidt tid, men det burde kunne lade sig gøre, inden helhedsplanen starter,” afslutter en smilende Louise Holmager Pedersen. Så har Post Danmark gjort sit til, at bydelen bliver mere attraktiv.




Del eller print denne side:  



Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT




 
 
© 1970-2019
Skræppebladet - E&P Huset - Karens Blixens Boulevard 39 - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | Kontakt