Letbane, forbedrede busforbindelser og klimatilpasning i ny mobilitetsplan
Aarhus Byråd har for nylig afsløret en ny mobilitetsplan, der sigter mod en omfattende transformation af byens transportinfrastruktur
Af Elsebeth Frederiksen
Planen, der blev præsenteret onsdag aften, omfatter flere nøgleprojekter, herunder en ny letbane, styrkelse af bus- og cykelinfrastruktur og klimatilpasning af eksisterende stier.
Letbane forbinder Brabrand med Aarhus Midtby En af mobilitetsplanens mest markante initiativer er etableringen af en ny letbane, der skal forbinde Brabrand, Gellerup, Bispehaven og Aarhus Midtby.
Ifølge planen vil letbanen bidrage til en “fortsat bæredygtig byudvikling for hele Aarhus” og støtte den positive udvikling i Gellerup og Bispehaven.
Finansieringen er en udfordring
Aarhus Kommune planlægger at opspare 770 millioner kroner frem mod 2034 og håber på betydelig statslig medfinansiering. Hvis finansieringen ikke er på plads i 2028, kan teknologivalget blive genovervejet, og en billigere BRT-løsning kunne blive aktuelt.
Kollektiv trafik og busforbindelser
For at sikre et effektivt grønt transportalternativ skal serviceniveauet i den kollektive trafik styrkes. Der er afsat 50 millioner kroner til kollektiv trafik fra 2027, og allerede fra 2025 vil ruterne 3A, 4A og 6A få ekstra midler til forbedringer. Derudover skal Teknik og Miljø fremlægge en ny budgetmodel for kollektiv trafik i 2025, der skal sikre, at driftsøkonomien følger befolkningsudviklingen. En kortlægning af vejnettet vil blive gennemført for at identificere muligheder for busfremkommelighed, busbaner og signalprioritering. Målet er at etablere et trængselsfrit busnet inden 2030, og forligsparterne har fastlagt måltal for busfremkommelighed, som vil medføre besparelser i køretidsminutter og frigøre midler til serviceforbedringer.
Klimatilpasning af Brabrandstien
Planen omfatter også klimatilpasning af Brabrandstien, en vigtig cykelrute mellem det vestlige Aarhus og midtbyen. Der er lagt op til opgraderinger, der skal gøre stien mere modstandsdygtig over for oversvømmelser og ekstremt vejr, for at sikre, at cykeltrafikken kan fortsætte uafbrudt året rundt.
Politikerne har en ambition om, at 25 procent af alle ture i kommunen skal foregå på cykel i 2030. Brabrandstien er en central del af cykelinfrastrukturen, og dens opgradering er en vigtig del af planen for at fremme cykeltrafikken i Aarhus. Der er lagt op til opgraderinger, der skal gøre Brabrandstien mere modstandsdygtig over for oversvømmelser og ekstremt vejr, for at sikre, at cykeltrafikken kan fortsætte uafbrudt året rundt.
Hjertezoner og BRT-løsninger
Som en del af planen vil der blive etableret hjertezoner omkring skoler i Aarhus for at sikre, at børn kan komme sikkert til skole. Desuden arbejdes der på et skitseprojekt for en BRT-linje på Ringvejen, som forventes at blive fremlagt for byrådet i 2025.
Investeringer og fremtidige planer
Planen indeholder også omfattende investeringer i busfremkommelighed og Intelligente Transport Systemer (ITS). Der er afsat 50 millioner kroner til busfremkommelighed i perioden 2025-2028, med yderligere 205 millioner kroner øremærket til dette formål i perioden 2028-2034. Målet er at realisere et trængselsfrit busnet inden 2030 og opnå en 50 procent stigning i passagertallet, hvilket svarer til 49 millioner passagerer og en estimeret CO2-reduktion på 33.650 tons.
“Med denne mobilitetsplan sigter Aarhus Byråd mod at skabe en mere effektiv og bæredygtig transportinfrastruktur, men det kræver fortsat politisk opbakning og samarbejde for at realisere de ambitiøse mål,” står der i aftalen.
Læs mere: her
Læs også
▮ Skræppebladets blog,