Gellerup Højskole tester weekendkursus
25 nysgerrige højskoleelever valgte at spendere en weekend i Gellerup for at lære om keramik og projektledelse
tekst og fotos Elsebeth Frederiksen
Gellerup Højskole, der ligger ved Fredspladsen i Gellerup, holdt i november et weekendkursus med fokus på kreativitet og eventstyring.
Skræppebladet besøger Gellerup Højskole om lørdagen omkring frokosttid, hvor de 25 elever netop har afsluttet deres måltid. Atmosfæren er livlig, og latter og positiv energi fylder rummet. Efter frokosten vender kursisterne tilbage til deres projekter, der handler om keramik om projektledelse.
Inden der dykkes ned i elevernes arbejde, opstår muligheden for at tale med Frederik Ravn Andersen, der er projektadministrator og eventplanlægger på Gellerup Højskole. Han fortæller om projektet med højskolen, der startede i 2017, og som siden 2020 har brugt midler fra Slots- og Kulturstyrelsen til kunst og kultur i udsatte boligområder. Støtten har til formål at undersøge mulighederne for at etablere en højskole i Gellerup.
”Denne weekend tester vi konceptet med en weekendhøjskole, mens vi eksperimenterer med forskellige formater,” forklarer Frederik Ravn Andersen og fortæller, at sidste sommer holdt højskolen med succes en sommerhøjskole, og nu vil de undersøge effekten af weekendophold og muligheden for at tiltrække mennesker til området og aflive negative stereotyper, som medierne kan give. Samtidig er fokus ikke kun på at tiltrække deltagere udefra, men også at engagere lokale beboere, der ikke er fortrolige med højskolekonceptet.
”At teste forskellige fag denne weekend er afgørende for os for at forstå, hvad der tiltaler folk og får dem til at vælge dette højskoleformat,” siger Frederik Ravn Andersen.
Keramik og frontløber
Planen var oprindeligt at tilbyde tre kurser, men et af dem, arkitektur, blev aflyst. Deltagerne, der havde tilmeldt sig arkitektur, fik valget mellem at få pengene tilbage eller vælge et af de andre kurser: Keramik og frontløber (projektleder).
Heldigvis valgte alle at blive.
Keramikkurset tilbyder en praktisk og tilgængelig oplevelse, hvor deltagerne i fællesskab skaber et kunstværk, der efter tørring vil blive brændt, hvilket giver mulighed for at tage et stykke keramik med hjem. Ovenpå, hvor frontløber-holdet sidder, er der øde, da Skræppebladet er forbi, så dem kan vi ikke snakke med.
Inden Skræppen går ind til de nyslåede keramikere, render vi på Kristine, Sumaya og Ane, der alle er frivillige i køkkenet. Her har de travlt med at forberede aftensmad. De tre kvinder er engageret i hele weekenden og bidrager ved at lave mad og servere forfriskninger. Med en tilknytning til højskolen som tidligere elever og via studierelevant arbejde dedikerer de gerne en weekend til at hjælpe til. De bor også på højskolen i bygningen på Gudrunsvej 82 denne weekend, og de er fuldt ud en del af weekendens oplevelser, selvom meget af deres tid tilbringes i køkkenet.
I lokalet ved siden af køkkenet er keramikerne i gang med deres fællesprojekt.
En af deltagerne, Kristine Sejersen, der er arkitekt, har besøg af sin datter og mand i et par timer.
”Jeg er her for at opleve fællesskabet og samværet, og det har jeg helt sikkert oplevet indtil videre,” fortæller hun, mens datteren hiver lidt i hende, for de er nemlig i gang med at lave en kreation sammen i ler.
Selvom Kristine er ny inden for højskoleoplevelser, værdsætter hun kulturen, fællessangen, musikken og fællesskabet. Og selvom hun ikke har ambitioner om at forfølge keramik yderligere, så finder hun det fascinerende at lære mere om teknikker, processer og metoder. Kristine værdsætter den afslappede attitude, der giver tid ikke kun til det fælles arbejde, men også til individuelle projekter.
En anden grund til, at Kristine valgte at deltage på Gellerup Højskole, var at støtte lokale aktiviteter og imødegå gængse negative holdninger om området.
”Jeg vil gerne bevise, at nedrivninger ikke nødvendigvis er den bedste løsning. Dem, der står bag højskolen, er passionerede og imponerende. At etablere en højskole her viser, at bygningerne har stor værdi, og at der kan skabes noget af stor betydning her,” onkluderer hun.
I fremtiden skal højskolen igen lave weekendkursus samt et nyt sommerkursus. Og gerne skal der så etableres samarbejder med andre kulturaktører i Gellerup og Aarhus.
Vi har bedt OpenAI om at beskrive eksperimentet med weekendkursus:
Gellerup Højskoles eksperimenter:
Kreativt weekendkursus og brobygning i fællesskab
Gellerup Højskole, med sin vision om at skabe en klassisk dansk folkehøjskole midt i Gellerup, har taget initiativet til at eksperimentere med innovative undervisningsmetoder. Et af de seneste eksperimenter inkarnerer sig som et weekendkursus, der ikke kun fokuserer på kreativitet og eventstyring, men også på at opbygge broer og fællesskab i det mangfoldige samfund omkring skolen.
Ambitionen med weekendkurset er at teste konceptet med en weekendhøjskole og samtidig eksperimentere med forskellige undervisningsformater. Frederik Ravn Andersen, projektadministrator og eventplanlægger på Gellerup Højskole, forklarede, at denne tilgang er afgørende for at forstå, hvad der tiltaler mennesker og får dem til at vælge dette højskoleformat.
Weekendkurset, der fandt sted i november, tiltrak 25 nysgerrige højskoleelever, der valgte at tilbringe deres weekend i Gellerup og engagere sig i kurser inden for keramik og projektledelse. Stemningen på højskolen var livlig, med latter og positiv energi, der fyldte lokalet.
Selvom det oprindeligt var planen at tilbyde tre kurser, blev arkitekturkurset aflyst. Deltagerne fik dog muligheden for at vælge mellem de resterende kurser: keramik og frontløber (projektledelse). Alle valgte heldigvis at blive, hvilket afspejler en positiv interesse for det eksperimentelle weekendkoncept.
Keramikkurset tilbød en praktisk og tilgængelig oplevelse, hvor deltagerne samarbejdede om at skabe et kunstværk. Frontløber-kurset, som fokuserer på projektledelse, indikerer en bredde i kursemulighederne og tiltrækker en forskelligartet gruppe af deltagere.
Frederik Ravn Andersen understregede vigtigheden af at inddrage lokale beboere og engagere dem i højskolekonceptet. Han nævnte også ønsket om at aflive negative stereotyper og skabe en positiv opfattelse af Gellerup. Dette viser, at eksperimenterne ikke kun handler om undervisning, men også om at integrere skolen i det lokale samfund.
Weekendkurset er ikke blot en lektion i kreativitet og projektledelse; det er også et skridt mod at realisere visionen om en inkluderende højskole i Gellerup. Det viser, hvordan eksperimentering ikke kun kan forme undervisningen, men også bidrage til at opbygge broer, forståelse og fællesskab i et område præget af forskellige nationaliteter, kulturer og livstolkninger.
… med følgende prompt:
Skriv om Gellerup Højskoles eksperimenter med weekendkursus
[linjeskift og så teksten i ovenstående artikel] samt introteksten fra gelleruphojskole.dk/
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2023-07 December