Beboernes plast, pap og metal bliver genanvendt i stor stil

Ny affaldssortering fylder 1 år

I boligforeningens afdelinger er affaldssorteringen – som i resten af Aarhus – for alvor kommet i gang

Siden de nye regler med mere sortering trådte i kraft i sensommeren 2023, har beboerne hjulpet med at sende store mængder plast, metal og pap til genanvendelse.
Det betyder, at alle 29 afdelinger i dag sorterer endnu mere, hvor flere også har fået nye beholdere – enten ved affaldsøerne eller lige foran boligerne.

Generelt har mange beboere taget godt imod de nye tiltag og er gode til at sortere i en lang række afdelinger. Men som med så meget andet kræver forandringer også tilvænning, og der er plads til forbedringer rundt omkring, hvor en del affald desværre ikke bliver sorteret ordentligt og ender i de forkerte beholdere eller på jorden ved siden af.

I Brabrand Boligforening er der et stort potentiale til at få genanvendt og genbrugt endnu mere af vores affald, end vi gør i dag, og det er derfor vigtigt, at alle bakker op om affaldssorteringen – det er et fælles ansvar.

Affaldshåndteringen er blevet dyrere

På de seneste afdelingsmøder har servicelederne lagt op til dialog med de fremmødte beboere og har givet en kort status på håndteringen af affald i hverdagen – herunder også henkastet affald og storskrald.

Derudover har de også orienteret om, at den nye affaldssortering har betydet stigende udgifter til Kredsløb, som er det selskab, der står for at tømme affaldsbeholderne i Aarhus.

Prisen er blandt andet steget pga. flere tømninger af flere beholdere, højere tømmepriser pga. inflation og kompleksitet, øgede driftsomkostninger og øgede administrationsomkostninger.

I Brabrand Boligforening er udgiften til Kredsløb i 2024 2.481,57 kroner pr. lejemål i gennemsnit, og flere afdelinger vil opleve tæt på en fordobling eller mere af udgifterne samlet set, når man ser på perioden 2019 til 2025.
De stigende udgifter er med til at understrege, at det er vigtigt at fortsætte med at sortere affaldet korrekt.

Når affaldet sorteres og kommer i de rette beholdere, kan flere materialer genanvendes, og vi belaster både miljøet og afdelingens økonomi mindre. Hvis for meget affald eksempelvis bare havner i restaffaldsbeholderen, kan det føre til flere tømninger, hvilket betyder højere regninger for afdelingen og i sidste ende den enkelte beboer.

Sorteringen er i fuld gang i Aarhus

Efter knap et år med den nye sortering i Aarhus gjorde Kredsløb i sommer status på sorteringen af de nye affaldstyper.
Den viste blandt andet, at:

• Indbyggerne i Aarhus, herunder også Brabrand Boligforenings beboere, siden august 2023 har sorteret mere end 7,8 millioner kilo madaffald som frugtskræl, kødrester og kaffegrums. Det omdannes til biogas, som blandt andet kan bruges som brændstof til busser og opvarmning, mens restprodukterne fungerer som gødning til landbruget.
  • Mængden af restaffald er faldet med cirka 25 procent. En udvikling, man forventer vil fortsætte.
  • Mængderne af plastfolie indsamlet i årets første fire måneder er således nok til at producere 44 millioner nye plastposer.
  • Papfibrene fra de mange mad- og drikkekartoner kan laves til 280.000 nye skoæsker, mens de indsamlede mængder jern og metal er nok til produktionen af 3,5 millioner nye dåser til alt fra kattemad til frugt, grønt, fisk og madretter.

Skal man flytte i nærmeste fremtid, er det måske relevant at vide, at alt det pap, der er afhentet, er nok til at fremstille 1 million nye flyttekasser.
”Det nytter at sortere sit affald, for selvom det ender i skraldespanden hjemme, får en stor del af affaldet igen nyt liv eller værdi i et nyt produkt til glæde for os alle,” sagde Lars Banke, chef for genbrug i Kredsløb, i forbindelse med statussen.

Få hjælp og information – lige ved hånden

Er du i tvivl om, hvor smørbakken, LED-pæren eller det knuste kaffekrus skal hen? Så brug den digitale sorteringsguide, hvor du kan finde svar på mere end 750 forskellige affaldstyper. Sorteringsguiden kan også hentes ned på din telefon, så du altid har den lige ved hånden. Find den her: kredslob.dk/sorteringsguiden

Vil din afdeling vide mere om affaldssortering?

Kredsløb tilbyder en gratis udstilling, der kan bruges til at gøre dig og din afdeling klogere på sortering og genanvendelse.

Den kan for eksempel stå på et fællesareal eller blive en del af jeres næste beboerarrangement.

Kontakt Brabrand Boligforening på: pemi[AT]bbbo[DOT]dk for at høre mere.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2024-05 Oktober

2024-05 Oktober side 9