Elladestandere skyder op i flere afdelinger

Nu kan der sættes strøm til elbilen på flere p-pladser rundt om i boligforeningen

I flere afdelinger stemte man på efterårets afdelingsmøder ja til at få installeret ladestandere til elbiler, og nu er resultatet til at få øje på i de første afdelinger.

Det gælder blandt andet i boligforeningens afdeling 10, Rødlundparken, i Harlev, hvor beboerne har fået lademuligheder.

Afdelingsbestyrelsen har ved flere lejligheder haft ladestandere på dagsordenen for at medvirke til at sikre, at afdelingen også i fremtiden er et attraktivt sted at bo. Derfor blev det taget godt imod, da boligforeningen sidste år præsenterede en løsning fra energiselskabet Aura, som et stort flertal af beboerne vedtog på afdelingsmødet i efteråret.

Kristian Liljegren har boet i Rødlundparken i godt ti år og er næstformand i afdelingsbestyrelsen. Han er personligt glad for, at der nu kan oplades elbiler. Selv kører han endnu ikke på el, men var allerede for et par år siden på udkig efter en plug-in hybrid eller en elbil.

”Jeg overvejede faktisk at flytte, fordi der ikke var elladestandere dengang, men jeg valgte at blive, da jeg er glad for at bo i afdelingen,” siger han.

Øget elmobilitet i afdelingerne

I takt med den grønne omstilling har boligforeningen fokus på at bidrage til en bæredygtig udvikling i den almene sektor, hvor sunde og grønne boliger og ude­arealer i stigende grad forventes at være efterspurgt på fremtidens boligmarked og af beboere. I den forbindelse har Brabrand Boligforening ønsket at bane vejen for elmobilitet i afdelingerne.

I løbet af 2023 vurderede man derfor, at tiden var moden til at tilbyde ladeløsninger, som nu altså sættes op i tolv forskellige afdelinger.

Rødlundparken med 233 boliger i ét eller to plan har fået to standere med plads til fire biler, men køen til ladepladserne, der blev sat op i maj, har indtil videre været til at overse.

Stadig få elbilsejere i etageejendomme

Faktisk har næstformand Kristian Liljegren ikke kendskab til nogen beboere i afdelingen med elbil endnu, selvom der er kommet langt flere eldrevne biler på vejene herhjemme de senere år.

I juni 2024 nåede den danske elbil­bestand en ny milepæl på 250.000, viser tal fra bilstatistik.dk. Det betyder, at næsten 9 procent af den danske bilbestand nu udgøres af elektriske biler.

Men langt de fleste er stadig parkeret hos elbilkøbere, der bor i parcelhus, hvor omkring to tredjedele af elbilerne bliver købt af personer med adresse dér, mens denne gruppe kun udgør ca. en tredjedel af befolkningen. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik, der udkom i efteråret 2023.

Omvendt er personer, der bor i etagebolig, som flere i Brabrand Boligforening, synligt underrepræsenteret: 34 procent af befolkningen bor i etagebolig, men de står for kun 14 procent af de købte elbiler det seneste 2,5 år.

Flere elbiler på vej

De nye ladestandere i boligforeningens afdelinger kan dog være med til at sætte skub i den udvikling, vurderer chefkonsulent og forbrugerøkonom ved FDM Ilyas Dogru.

”De kan gøre det mere attraktivt for beboere, som vil være sikre på at kunne lade, for har man en elbil, har man ikke lyst til at bo et sted, hvor der er langt imellem ladepunkterne.

Ladestanderne kan blive et konkurrenceparameter, og jeg tror, at man vil se en markant vækst i antallet af elbiler i de afdelinger, som nu får elladestandere,” siger han.

Ifølge BL, Danmarks Almene Boliger, der er interesse- og brancheorganisation for de almene boligorganisationer og den ene million mennesker, der bor i almene hjem, findes der ikke nogen opgørelse over, hvor mange boligforeninger, der tilbyder ladeløsninger til elbiler, men interessen for at opsætte ladestandere er typisk størst omkring byer som København og Aarhus, oplyser organisationen.

I Rødlundparken, ca. 14 kilometer vest for Aarhus, har Kristian Liljegren tænkt sig at fylde benzin på sin Opel en rum tid endnu, men han er bevidst om, at benzinbiler på sigt bliver fortid. Derfor er han også sikker på, at udsigten til en ladeløsning tæt på hjemmet vil få ham til at sætte sig bag rattet i en mere klimavenlig bil i fremtiden:
”Så bliver det en plug-in hybrid eller en elbil,” siger han.

Disse afdelinger har stemt ja til ­elladestandere:
  • afd. 1, Hans Brogesparken
  • afd. 2, Søvangen
  • afd. 6, Holmstrup
  • afd. 8, Drejergården
  • afd. 10, Rødlundparken
  • afd. 12, Thorsbjerg
  • afd. 16, Seniorbo Voldbækhave
  • afd. 21, Hasselager
  • afd. 22, Sonnesgården
  • afd. 24, Skovhøj
  • afd. 26, Kildeagervej
  • afd. 27, Tingskovparken

Fakta

For at benytte standerne skal man bruge Spirii GO-appen. For at kunne finde og benytte standerne indtastes en voucherkode, som sikrer, at der kan lades til en beboerpris.
Standerne er sat op af AURA, som omdeler informationsmateriale, så beboerne kan komme godt i gang med at bruge dem.
Hvis en afdeling alligevel ønsker at få installeret elladestandere gennem Aura, kan Teknisk Afdeling i Brabrand Boligforening kontaktes.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2024-03 Juli

2024-03 Juli side 16-17