Personaledag med ny strategi og samarbejde i fokus
I april kunne foreningsbestyrelsen præsentere en ny strategi for boligforeningen
tekst og foto Mette Damgaard Sejthen
Med strategien sætter bestyrelsen fokus på særligt fire områder: Byggeri og drift, beboerdemokrati, social ansvarlighed samt udviklingsplanen for Gellerup og Toveshøj. Personaledagen den 17. maj 2023 skulle bruges til at introducere medarbejderne til den nye strategi. For at implementere en ny strategi, er det vigtigt at kunne samarbejde på tværs af organisationen og når vi løfter i flok. Det var netop fokus for dagen. Personalegruppen i Brabrand Boligforening tæller godt 160 medarbejdere med meget forskelligartede fagligheder og jobfunktioner, og i det daglige er det sjældent, at medarbejderne mødes. Personaledagen havde derfor også til formål at styrke følelsen af at være en del af et fagligt fællesskab, hvor alle spiller en vigtig rolle, uanset hvor i organisationen de arbejder.
Processer og beboerdemokrati
Efter den indledende præsentation blev personalegruppen sendt ud på forskellige workshops inddelt i fire hold.
Ved blok 7 på Gudrunsvej var der workshop i processer og beboerdemokrati. Blokken er renoveret som led i helhedsplanen, og udearealerne er netop færdiggjort. I en af de nyrenoverede opgange blev holdene taget igennem processen omkring de nye udearealer og involveringen af beboerdemokratiet – for eksempel vedrørende affaldssortering i forbindelse med det nye affaldssystem. Holdene fik også et indblik i, hvor mange forskellige personalegrupper, der skal samarbejde for at nå i mål med et sådant projekt.
Bagefter stod holdene overfor sjove og anderledes samarbejdsøvelser på udearealerne. Opgaverne var med vilje lavet på en måde, så det var svært at få det fulde overblik og se målet, hvilket satte gang i de kreative idéer og samarbejdet på tværs.
Fra ansøgning til fraflytning
I en lejlighed i blok 5, længere henne ad Gudrunsvej, besøgte holdene workshoppen ”fra ansøgning til fraflytning”. Her var der fokus på de mange trin, der er i en udlejningsproces, fra en lejlighed opsiges, til den er genudlejet. En proces der involverer mange forskellige medarbejdere fra bl.a. kundeservice, synsafdelingen og kundeservice. Workshoppen gav indblik i en af de mest centrale opgaver, boligforeningen varetager i form af udlejning af boliger, og hvad der gøres for at give nuværende og kommende beboere god og nærværende service.
Hvem bestemmer hvad?
På første sal i Samlingshuset var der workshop om, hvem der egentlig bestemmer hvad i en boligforening. Her skulle holdene ved hjælp af brikker og en spilleplade komme med et kvalificeret bud på, hvem der f.eks. træffer beslutninger om parkeringsregler, hvem der har ansvar for budgetlægningen, hvem der beslutter, om der må laves grillplads på et givent fællesområde osv. En svær øvelse for langt de fleste, men et vigtigt indblik i boligforeningens organisering.
Samarbejder i en renovering
Samlingshuset dannede også rammen om en anderledes workshop, der satte samarbejdet i en renoveringsproces på spidsen. Her skulle medarbejderne tage del i et rollespil, der udspillede sig på et hasteindkaldt byggeudvalgsmøde i boligforeningen Morgenrød, hvor renoveringen af afdelingen Solglimt var stødt på uforudsete udfordringer med asbest.
Omkring bordet skulle udvalgte medarbejdere påtage sig rollen som byggeleder, formand for afdelingsbestyrelsen, kommunikationsmedarbejder, driftsmedarbejder, genhusningskonsulent og økonomichef. Med hver sin rolle at spille og hver en agenda gik bølgerne højt og uenigheden var til tider stor. Workshoppen gav på den måde et fint indblik, hvordan en presset situation gør samarbejdet svært, men også hvordan det er at sidde på den anden side af bordet.
Afslutningsvist fik personalet en kort introduktion til det boligsociale arbejde i Square One, der har etableret det nye streetfood i Gellerup, herfra kunne de nyde deres aftensmad.
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2023-04 Juni