Ny bænk i Gellerup er støbt af gammel beton

Et nyt projekt, der genanvender beton, har ­resulteret i en bænk, som er lavet af beton fra en af de blokke, der er revet ned

En ny bænk blev tidligere på sommeren anbragt på et lille grønt område på Dortesvej i Gellerupparken.
Bænken er primært lavet af beton, hvoraf halvdelen stammer fra boligblokken A6, der nu er revet ned som en del af udviklingsplanen for området.

Den er skænket til beboerne i Gellerupparken og er resultatet af et samarbejde mellem Brabrand Boligforening, nedbrydningsfirmaet Kingo, virksomheden Ramboll, WE BUILD DENMARK, der er en national klynge for byggeri og anlæg, og endelig Fårup Beton, hvor bænken er støbt og produceret.

For udover blot at være et sted, hvor man kan sidde og tage et hvil – og måske mindes det, der var engang, repræsenterer den også en innovativ tilgang til bæredygtighed i byggebranchen. Bænken udgør i sig selv et lille bidrag, men er et forsøg på at vise nye veje og muligheder, så endnu flere materialer bliver genanvendt og genbrugt i fremtiden.

Ifølge Kingo, en af samarbejdspartnerne i projektet, der står for nedbrydningen i Gellerup, genanvendes langt størstedelen af alle materialer fra boligblokkene som dem, der rives ned på Dortesvej. Næsten alt går dermed tilbage i cirkulation i byggebranchen, hvor eksempelvis meget af betonen bliver knust og indgår i veje, byggemodning eller andet.

”Vi har så store mængder af beton i dansk byggeri, da vi har dygtiggjort os i elementbyggeri siden 60’erne. Så når muligheden kommer for at udfordre, hvordan man kan genanvende beton i nye sammenhænge, er det interessant at forfølge,” siger forretningsudviklingsansvarlig i Kingo Søren Malund Thomsen.

Mange materialer fra blokkene ­genbruges

I forvejen har Brabrand Boligforening som almen boligorganisation et særligt fokus på at fremme genbrug og genanvendelse af byggematerialer i såvel nybyggeri som renovering, derfor har det også været nærliggende at tage del i dette projekt, hvor en lille del af den nedrevne beton får nyt liv.

Siden starten af den politisk vedtagne plan, der betyder nedrivning af 400 boliger, har boligforeningen haft øje for at understøtte flere initiativer i forbindelse med nedrivningsprojektet.
20.000 kvadratmeter trægulve, rækværk til altaner, gitterdøre, skotlamper og opgangstårne er eksempler på ting, der bliver genbrugt fra blokkene i andre byggerier, mens boligforeningen også genbruger materialer fra nogle lejligheder til at renovere andre boliger i området med.

Sidste år deltog Brabrand Boligforening desuden i et landsdækkende forsøgsprojekt, der undersøger mulighederne for at genbruge hele betonelementer fra en af nedrivningsblokkene på Dortesvej i nye bygninger.

På netop Dortesvej kan den 2,2 tons tunge bænk nu ses og prøves. Du finder den i den ene ende – mod Sigridsvej – en placering som afdelingsbestyrelsen i Gellerupparken har været med til at pege på.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2024-04 September

2024-04 September side 17