Løb Mellem Husene skabte fest i gaderne i Gellerup

Oplevelsesløbet Løb Mellem Husene blev i år afholdt for fjerde gang, og med over 800 deltagere blev der igen slået deltagerrekord

Trille Lucassens Gade og byparken i Gellerup dannede lørdag den 14. september rammen om Løb Mellem Husene, hvor deltagere på tværs af alder og fysik mødtes og sammen skabte en stor folkefest.
Traditionen tro kunne løbere og gående vælge mellem ruter på 5 km eller den kortere distance på 1 mile.

På begge ruter var der masser af underholdning og sjove indslag undervejs som dansere, altankor og de efterhånden faste maskotter T. rex, Panda og Pikachu, som altid er klar på at uddele high fives til de mange deltagere, så humøret og motivationen er i top.
I år deltog 824 løbere, hvilket er ny rekord. Løbet har da også haft vokseværk med et støt stigende deltagerantal hvert år siden løbets begyndelse for fire år siden.

Fra scenen spredte konferencier Jesper Grønkjær fra starten magi over festpladsen med sit trylleshow – en scene, hvorfra rapgruppen HipSomHap senere også gav et brag af en koncert til de mange fremmødte børn.

Farhiya Ali Abdi (th.) og Maida Mohamed Ali (tv.).

Rute i børnehøjde

Deltagerne på 1 mile-ruten var naturligt nok de første, der krydsede målstregen, og efterhånden begyndte løbere i en lind strøm at dukke op på opløbsstrækningen.
I målområdet pustede familien Rasmussen fra Viby ud, efter at seksårige Anton havde ført an for far, Bjørn Rasmussen, og lillesøster Mona på to år, der sad i klapvognen det meste af tiden, mens moren og deres ældste søn på otte år stadig var at finde på 5-km-ruten. Familien deltog i år for anden gang.
”1 mile-distancen passer rigtig godt til Anton, som kan løbe hele ruten,” siger Bjørn Rasmussen.
Der var dog også tid til at komme lidt ned i tempo, når Pikachu og T. rex skulle have high fives – og det fik de, fortæller Anton med begejstring i stemmen.

Familien Rasmussen fra Viby.

“Megafedt at området er åbnet op”

Lige på den anden side af byporten bor Mohammed Ali til daglig med sin kone, Narmin Mourad, og børnene Adam på seks år og niårige Aisha i noget af det nyere lejlighedsbyggeri.
Familien har ikke deltaget i Løb Mellem Husene før, men har i dag gennemført 1 mile-ruten.

”Det er første gang, jeg ser et arrangement her som dette med fokus på mangfoldigheden,” siger Mohammed Ali, der har boet i Gellerup-området siden 2003 – blandt andet på Dortesvej i Gellerupparken.
På ruten gik det op for ham, hvor meget der er blevet ændret i bydelen de senere år.

”Sådan så det jo ikke ud, da jeg voksede op her. Jeg synes, det er megafedt, at der sker de her ændringer, hvor det hele er åbnet mere op,” siger han, mens Narmin Mourad supplerer:
”Det er til at se, at man nu prøver at gøre området til et bedre sted for alle,” siger hun.

Mohammed Ali og Narmin Mourad med børn. Bor i Gellerup.

Større fest med mange frivillige

Med de mange deltagere til årets løb var festpladsen også udvidet ved start- og målområdet, så Trille Lucassens Gade, der var spærret af for biltrafik i begge ender, blev mere inddraget.
Det gav mulighed for at have scenen midt på gaden flankeret af en række boder, mens byparken husede madvogne fra Aarhus Street Food og havde et stort område med hoppeborge.

Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune, der står bag arrangementet, har igen i år oplevet masser af frivillige og foreninger, som har bakket op om løbet i Gellerup, mens også flere fonde og sponsorer har givet deres støtte.
Farhiya Ali Abdi bor i boligforeningens afdeling 1, Hans Brogesparken, og er med som frivillig, hvor hun blandt andet hjalp med at sælge juice og cupcakes.

”Jeg har deltaget i Løb Mellem Husene alle årene, og det har været rigtig sjovt at være frivillig i år. Det er første gang, jeg prøver det,” siger hun.
Hun fik også lidt støtte af sin datter på 12 år i kageboden.
”Jeg har hjulpet min mor, efter jeg kom i mål,” siger Maida Mohamed Ali, der løb med sin lillesøster og kusine.

Louise Johansen og Kasper Wittrup med børn – fra Brabrand.

Familie på 5 – løb 5

Løberne bevægede sig dagen igennem rundt i kvarteret ad snoede stier og ind mellem blokke, over veje og rundt i parker. Deltagerne kom blandt andet igennem byporten, byparken, forbi Sports- og Kulturcampus på Karen Blixens Boulevard, og deltagerne på 5-km-ruten løb også gennem naturområdet Hasle Bakker.

En håndfuld af dem var forældreparret Louise Johansen og Kasper Wittrup fra Brabrand, der havde taget børnene Freja, William og Oliver med på løbe-udflugt i deres lokalområde.
”Vi har før været til Royal Run, hvor vi også havde børnene med, og så tænkte vi, det kunne være sjovt at gøre det igen og lave noget sammen her, hvor vi bor,” siger Louise Johansen.

Familien nød de mange børnevenlige indslag undervejs, men dvælede også ved ”altankoret,” som de passerede på ruten.
”Det var faktisk ret smukt,” siger Louise Johansen.

De fandt også tid til at opholde sig i målområdet efter løbet og havde en dejlig eftermiddag, der sluttede med medaljeoverrækkelse.
”Vi mærker, at bydelen udvikler sig, og følger med i det. Så det er fedt at se det hele på én gang, når man løber som i dag. Det har været et supergodt arrangement, og det er fedt, at man har lukket vejen af, så der er plads til at skabe en fest, det er godt tænkt,” siger Kasper Wittrup.

Løb Mellem Husene indbyder til ny motionsfest næste år, hvor du allerede nu kan sætte kryds i kalenderen den 13. september 2025.

Om Løb Mellem Husene:

Arrangeres af Brabrand Boligforening, Aarhus Kommune, Det Boligsociale Hus og Kultursamler. Løbet afvikles professionelt i samarbejde med Aarhus 1900 Atletik og Løb og DGI Østjylland.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2024-05 Oktober

2024-05 Oktober side 6-7