Delebilen i Odinsgård er en succes, og så kører den på el
God opbakning fra beboerne, men endnu flere kan få glæde af afdelingens dele-elbil
Tekst og tema: Anders Nielsen, Odinsgård
I Odinsgård på Holmstrup Mark har afdelingens beboere siden sidste forår haft en delebil, der står ved Stenaldervej 209. Odinsgård er en afdeling med 103 lejemål, hvor ca. hver tredje beboer ikke har egen bil. Afdelingen vil gerne gøre en indsats for, at færre beboere anskaffer sig en diesel- eller benzindreven bil, da den kørsel forværrer klimakrisen.
Derfor tog daværende afdelingsformand Lene Olm og bestyrelsen for tre-fire år siden initiativ til at få opstillet en el-ladestander med en dele-elbil. Og i april 2020 kunne afdelingens beboere endelig begynde at køre på elektricitet.
Delebilen i Odinsgård bliver i dag både brugt til korte indkøbsture og til besøg hos venner og familie, hvor det er svært at komme til med offentlig transport eller på cykel.
Det er Brabrand Boligforening, der på vegne af afdelingen har indgået den endelige aftale med AURA og Spirii om opstilling af både deleelbil og ladestander. El-ladestanderen drives af Spirii mens strømmen leveres af AURA.
Nem tilmelding hos AURA
Alle afdelingens beboere kan bruge delebilen, når først de har oprettet sig som medlem. Det kan nemt gøres på AURA Energis hjemmeside.
Medlemmer kan for eksempel vælge et lille månedsabonnement til 399 kroner med ret til 12 timers brug eller et stort abonnement til 999 kroner med 32 timers kørsel om måneden. Medlemskab uden abonnement er også muligt, så koster det 30 kroner pr. påbegyndte halve time eller 495 kroner for at leje bilen i op til 24 timer.
Alle beboere i Brabrand Boligforening og alle andre borgere kan blive medlemmer af delebilsordningen. Det er fx oplagt for afdeling 12, Thorshøj, og afdeling 6, Holmstrup.
Flere afdelinger vil måske også gerne have en delebil og en eloplader i deres afdeling
Skræppebladet har snakket med Louise Frøstrup Christensen, forretningschef for E-Mobility hos AURA Energi. Hun oplyser, at der p.t. er 12 beboere i Odinsgård, som bruger elbilen meget, men at mange flere vil kunne have glæde af at bruge den.
”VI vil gerne have, at bilen bliver brugt noget mere,” siger Louise Christensen og oplyser, at AURA overvejer at sætte et større skilt op ved delebilen, så forbipasserende nemt kan få informationer om mulighederne for at bruge delebilen.
Der er andre afdelinger i Brabrand Boligforening, der måske er interesseret i at få en dele-elbil. I Gellerupparken for eksempel er de ca. 3.000 beboere. Hvad skal de gøre for at få sat en delebil op i afdelingen?
”De skal først og fremmest kontakte AURA E-Mobility eller ringe til mig. Så vil jeg tage en snak med dem om, hvad deres behov er,” siger Louise Christensen og fortæller, at nogle steder bliver elbilerne ikke brugt så meget, som AURA havde håbet.
”Derfor ønsker vi at indgå et tættere samarbejde med den lokale boligafdeling. Det er vigtigt, at der er folk fra nærområdet, der kan være med til at få beboernes øjne op for delebilsordningen og udbrede budskabet om, hvor billig en delebil er at køre i. Så vi kunne rigtig godt tænke os at få nogle lokale beboere involveret i ordningen med delebiler,” siger Louise Christensen.
Opladning af egen elbil
I Brabrand Boligforening er der i dag kun to steder, hvor elbiler kan lades op, det er i Skovgårdsparken og i Odinsgård. Derudover er der opladningsmuligheder ved City Vest og Bilka.
Udfordringen med at få strøm til elbilen, fordi antallet af ladestationer er for få, er helt sikkert en af grundene til, at der i dag ikke sælges så mange elbiler. For hvis man bor i lejlighed, så kan man ikke bare lige trække en ledning ned til sin parkerede elbil. I nybyggede boligområder er man dog begyndt at opstille ladestandere med det samme. Egne opladere i boligforeningerne vil nok få flere til at vælge en elbil. Prisen på elbiler er på vej ned.
- Regeringen vil gerne have 750.000 elbiler på vejene i 2030.
- I Danmark findes der i dag 3.072.823 køretøjer, heraf er de 21.500 eldrevne personbiler.
- I 2020 blev der solgt 199.000 nye personbiler, heraf var kun 7.550 elbiler.
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2021-01 februar