Helle Hansens kommentar om skolelukning i det nye nummer af Skræppebladet er gengivet i Jyllandsposten i dag.
“Et stort flertal i byrådet vil lukke Nordgårdskolen, men argumenterne for lukningen hænger langt fra sammen. Der er noget, der lugter fælt,” skriver Helle og fortsætter:
“Jeg er selv tidligere elev fra Nordgårdskolen. Muligvis er det derfor, at jeg ikke kan lægge to og to sammen og få det regnestykke til at gå op, der har fået flertallet af byrådet til at pege på, at det lige netop er Nordgårdskolen, der skal lukkes.”
JP-leder: fatal skolelukning Jyllandsposten skriver i sin leder i lørdags, at forløbet omkring den skæbnesvangre lukning af Nordgårdskolen virker betænkeligt. Fredag var sidste frist for at indsende høringssvar og kommentarer til byrådets beslutning om at lukke folkeskolen i Gellerupparken. "Vi forstår heller ikke, at heldagsskolen aldrig fik en chance på Nordgårdskolen. De politikere, der havde bakket skoleleder Rani Hørlyck og hendes kamp for at vende udviklingen på Nordgårdskolen op, gik pludselig ind2007-10-15
S-gruppe alligevel ikke imod skolelukning En gruppe menige socialdemokrater afleverede i fredags et stærkt kritisk høringssvar mod lukning af Nordgårdskolen. Nu har de alle sammen pludselig skiftet mening og støtter lukning af folkeskolen midt i Gellerupparken. "De menige medlemmer af en socialdemokratisk inspirationsgruppe på børn- og ungeområdet har trukket deres kritik af byrådsgruppens forslag om at lukke Nordgårdskolen og Frydenlundskolen som et led i den fremtidige skolestruktur i det vestlige Århus." Det forklarer talsmand for2007-10-17
Meningsmåling: Nej til skolelukning Ifølge analyseinstituttet Rambøll er der kun 23 % af århusianerne, som synes at Nordgårdskolen skal lukkes. 42 % er direkte imod byrådets beslutnig om at lukke den store folkeskole midt i Gellerupparken. "Det er lykkedes at få folk til at forstå, at Nordgårdskolen løser en unik og kompleks opgave," siger skoleleder Rani Hørlycks om meningsmålingen til Jyllandsposten. De fleste byrådspolitikerne har dog ikke meget til overs for meningsmålingen: "Jeg er2007-10-19
Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.
Øv - ikke god
Nogenlunde
OK
Cool - god artikel
Kan anbefales
Vælg en anden rating
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Måske du har lyst til at uddybe: (klik på stjerner)
Sprog og opbygning
Billeder og grafik
Præsentation på web
Kommentar
Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle
b-simsek.dk
http://b-simsek.dk (linket virker muligvis ikke længere)
Jeg vil blot opfordrer til at alle læser indstillingen som Byrådet har sendt i høring, dermed vil fakta og fordomme kunne adskilles.
Jeg er tryg ved at pege på at Nordgårdskolen skolen skal lukkes. En skole som jeg selv har gået på i 5 år, men det er ikke den skole jeg kan genkende i dag.
Alene lukning af skolen vil være med til at sikrer at børnene der kommer til at gå på andre skoler vil blive bedre integreret og præget af det samfund de lever i.
Bare alene af hensyn til børnenes tarv, mener jeg det vil være den rigtige løsning. Såfremt der havde været modige politiker der turde at have berøringsangst med problemstillingerne i vestbyen for 20 år siden, ville situationen og på Nordgårdskolen naturligvis være ganse anderledes.
Projekt mager og proffesionelle der lever af Gellerups problemer vil naturligvis med tiden ikke kunne finde fodfæste i et område, som med bl.a helhedplanen vil blomstrer. Det er jeg overbevist om.
Børn og familier betaler i dag prisen for denne berøringsangst. Jeg er tilfreds og stolt over at 28 ud af 31 byrådsmdl. ikke har samme berøringsangst anno 2007.
Pia
Hvor blev visionen af?
"Spredningspolitik på folkeskoleområdet er en del af den diskurs, der handler om integration som assimilation. Det handler om at usynliggøre sproglig og kulturel forskellighed mest muligt i en forståelse af, at det er en bestemt for danskhed, der er formålet med skolen".
Kilde: Sprog og integration 1-2007
Måske er det noget af det, der lugter, Helle? For mig er tanken i al fald nærliggende, når Benyamin Simsek udtaler, at vi skal holde op med at bruge begrebet tosproget.
Jeg spørger mig selv, hvor visionen blev af? Helhedsplanen er en fantastisk visionær ramme for den fysiske udvikling i vores område, og højskolen f.eks. giver den indhold. Men jeg kan ikke med min bedste vilje se skolelukningen i den sammenhæng - og slet ikke, når vi taler om at bygge på de ressourcer vi har.
At tro, at vi løser problemerne ved lukning af Nordgårdsskolen og spredning af eleverne, er en illusion. Faktisk gør spredning ikke rigtigt hverken fra eller til. Det bekræfter forskning, erfaring og internationale såvel som danske undersøgelser.
At gå på en skole, hvor flertallet af eleverne har dansk som modersmål, giver ikke i sig selv tosprogede elever bedre muligheder - en lang række af faktorer spiller ind: Klassestørrelsen, kvaliteten af undervisningsmaterialer og de fysiske rammer, lærernes faglighed og engagement, samarbejdet mellem forældre og lærere, elevernes selvforståelse og meget mere.
Min erfaring som underviser af tosprogede børn, unge og voksne gennem mere end 10 år siger, at det tager ÅR at opbygge et andetsprog, der er så solidt og nuanceret, at det giver lige muligheder i uddannelsessystemet, og det kræver en høj grad af faglighed blandt lærerne indenfor lige netop dette område.
Så. Uanset hvordan vi vender og drejer det, kræver det en tilførsel af ressourcer, hvis vi skal løfte opgaven på anstændig vis.
Mit kendskab til praktisk politik kunne være større, og måske er løbet kørt? Men jeg sider tilbage en stor undren: Kan det virkelig være rigtigt, at vi skal sende fagligheden, engagementet og erfaringen - ressourcerne - ud af Gellerup på lige netop dette område, samtidig med at vi i alle andre sammenhænge ønsker at tiltrække dem? Det er da meget lidt visionært.
Jeg mener ikke, at Nordgårdsskolen skal bevares for enhver pris. Meget, rigtigt meget, skal gøres, hvis elever, lærere og ledelse skal have ordentlige vilkår. Men når man i forbindelse med helhedsplanen budgetterer med 1 mia. kr., hvorfor så ikke gå forrest på dette område også? Hvorfor ikke tage afsæt i det eksisterende og skabe landets bedste skole for tosprogede elever med en høj grad af faglighed på alle områder?
Griber vi det rigtigt an, ER tosprogethed en ressource og ikke et ord, der skal slettes fra ordbogen.
Hatten af, Bûnyamin Simsek, for at du skriver her på bloggen.
Berøringsangst. Ja noget må i al fald gøres. Ingen tvivl om det. Alene det, at 25% af Nordgårdsskolens elever har brug for et særligt tilbud, viser jo, at mange har betalt en høj pris. Denne sag er bestemt ikke enkel!
Når jeg læser indstillingen, bliver jeg alligevel bekymret for, om man fra politisk hold forventer, at max. 20% tosprogede i hver klasse (nærmest) alene kan løse opgaven? Er det rigtigt forstået?
Ingen tvivl om heller, at isolation er et problem for både det enkelte menneske og samfundet som sådan. Men kunne du ikke kaste lys over, om det er assimilation, du ønsker?
Og jo. Jeg ser visioner også. Jeg undrer mig bare over, at man ikke har dem for Gellerup på dette område.
Jeg er tryg ved at pege på at Nordgårdskolen skolen skal lukkes. En skole som jeg selv har gået på i 5 år, men det er ikke den skole jeg kan genkende i dag.
Alene lukning af skolen vil være med til at sikrer at børnene der kommer til at gå på andre skoler vil blive bedre integreret og præget af det samfund de lever i.
Bare alene af hensyn til børnenes tarv, mener jeg det vil være den rigtige løsning. Såfremt der havde været modige politiker der turde at have berøringsangst med problemstillingerne i vestbyen for 20 år siden, ville situationen og på Nordgårdskolen naturligvis være ganse anderledes.
Projekt mager og proffesionelle der lever af Gellerups problemer vil naturligvis med tiden ikke kunne finde fodfæste i et område, som med bl.a helhedplanen vil blomstrer. Det er jeg overbevist om.
Børn og familier betaler i dag prisen for denne berøringsangst. Jeg er tilfreds og stolt over at 28 ud af 31 byrådsmdl. ikke har samme berøringsangst anno 2007.