Over græsplæne, ad gangsti, gennem bom-anlæg og pergola videre over mark og fortsættende ad cykelsti (også med bomanlæg) i rasende fart. Dette var den meget alternative rute for en mørk Opel-lignende bil med flere personer i, da bilen midt i nat lidt over kl. 04 rasede gennem bebyggelsen Holmstrup på Jernaldervej.
“Det var fuldstændig gak-gak-kørsel,” siger en af beboerne, der tilfældigvis var ude med sin hund i de sene nattetimer. I dagslyset er der nu tydelige dæk-spor efter bilens rute, ligesom der er knust lygteglas ved det ellers aflåste bomanlæg på gangstien mellem A- og B-husene. Bilen nåede på sin rute at forcere to bomanlæg, der består af dobbelte stålbomme som kun tillader cyklister i lav fart at sno sig gennem bommene.
Den officielle kørselsvej gennem Holmstrup-bebyggelsen er udstyret med fartdæmpende afvandingerender på tværs af kørebanen, vejindsnævringer og små brolagte broer, som får de fleste biler til at holde en fart på 5-15 km/t. Nattens bilkørsel virkede næsten som om der blev kørt 80 km/t, siger Holmstrup-beboeren, der selv har bil.
Læs også
Afd. 14+25+27+30: Nye cykelstier til Borum, Solbjerg og Tranbjerg Aarhus Kommune vil anlægge cykelstier i oplandet næste år Solbjerg-Tranbjerg Tingskovparken og Østergårdsparken i det sydlige Tranbjerg får cykelsti ned til Solbjerg. Cykelstien anlægges dog på den anden side af hovedvej 433, Landevejen. I Solbjerg kan beboere i Pilevangen benytte cykelstien, når de er kommet ud af Solbjerg og vil nordpå til Tranbjerg. Den nye cykelsti mellem Solbjerg og Tranbjerg bliver anlagt i perioden april til2021-12-17
Løb mellem blokkene Løb Mellem Husene er et landsdækkende projekt, der for første gang afvikles i Aarhus. Du kan vælge at gå eller løbe vores rute på 5 km eller kaste dig ud i en engelsk mil (1,7 km). Begge ruter byder på masser af underholdende indslag. Så tag din familie, dine venner eller kollegaer under armen, og deltag i en hyggelig, sjov og overraskende dag med motion og byfest. Tilmelding2021-09-02
Delebilen i Odinsgård er en succes, og så kører den på el I Odinsgård på Holmstrup Mark har afdelingens beboere siden sidste forår haft en delebil, der står ved Stenaldervej 209. Odinsgård er en afdeling med 103 lejemål, hvor ca. hver tredje beboer ikke har egen bil. Afdelingen vil gerne gøre en indsats for, at færre beboere anskaffer sig en diesel- eller benzindreven bil, da den kørsel forværrer klimakrisen. Derfor tog daværende afdelingsformand Lene Olm og bestyrelsen for tre-fire år siden2021-02-02