Betina og Peter servicerer tilsammen over 1.000 boliger

”Vi er til for beboernes skyld”

Serviceleder Betina Hassing.

Flere afdelinger i midtbyen har fået ny serviceleder i slutningen af 2022

Ventiler til radiatorer, pakninger til vandhaner, elpærer og batterier er omhyggeligt organiseret i mørkeblå plastickasser på en stor stål­­-
reol. Vi er faktisk ikke i et byggemarked, men på kontoret i Sonnesgården i centrum af Aarhus.

Her har 54-årige Betina Hassing for nylig indtaget kontorstolen i Servicecenter Midtbyen, der udover Sonnesgården drifter og servicerer afdelingerne Valdemarsgade og Havnehusene med tilsammen godt 300 lejemål.

I kontorlokalet, der også fungerer som reservedelslager, har Betina sin faste plads, hvorfra hun nøje planlægger og administrerer arbejdsopgaverne. Det er nu ikke, fordi hun sidder ned længe ad gangen denne formiddag foran computeren. Døren står nemlig åben, og hun tager sig gerne tid til at være synlig, hjælpe til og tage en snak med beboere, der jævnligt stikker hovedet ind.

Den nye serviceleder kommer til Brabrand Boligforening fra et job i blomsterkæden BilligBlomst, hvor hun blandt andet har stået for, at kædens butikker tog sig pænt ud. Derudover har hun en fortid som selvstændig med eget firma, både som maler og med ejendomsservice.
Når arbejdet kræver, at hun skal jonglere med bilag og fakturaer ved skrivebordet, trækker hun på sin oprindelige kontoruddannelse, som i sin tid blev brugt til at være indkøber i forskellige virksomheder.

Betina har én kollega i servicecentret. Det kræver, at hun også selv skal smøge ærmerne op, hvis en vandlås skal skiftes, en radiator svigter, eller udearealerne trænger til at blive trimmet – og det gør hun gerne.
”Jeg kan lide at holde terrænet, så hækken bliver klippet, at der bliver fejet og ryddet op. Tingene skal være præsentable,” siger hun.

Betina er den første kvindelige serviceleder i boligforeningen og havde første arbejdsdag i slutningen af oktober. Hun er stadig overvældet af en meget hjertelig velkomst blandt både beboere og kollegaer.
”Det er utroligt at opleve et sted, hvor jeg er blevet taget så godt imod. Jeg vil gerne, at det bliver et åbent og imødekommende servicecenter, hvor beboerne skal vide, at de skal bruge os, da vi er til for deres skyld,” siger hun med et stort smil.

Om Betina Hassing:

  • 54 år
  • Uddannet akademiøkonom
  • Har arbejdet som indkøber, selvstændig maler og dekoratør
  • Bor i Skæring
  • Er gift og har en søn på ni år
  • Står på ski – gerne i Frankrig og Italien.
  • Sejler kapsejlads på kølbåd i Kaløvig Bådelaug

Serviceleder Peter Nørskov Mørch.

Autodidakt håndværker er ny leder i Servicecenter Holmstrup Mark

Ikke langt fra midtbyen har flere beboere også skullet vænne sig til et nyt ansigt i deres servicecenter. I Aarhus V er 50-årige Peter Nørskov Mørch nemlig startet den 1. november.
Her leder og koordinerer han nu arbejdet for en god håndfuld medarbejdere i og omkring afdelingerne Odinsgård, Thorsbjerg, Bronzealdervænget og Holmstrup.

Kigger man på Peters CV under ”uddannelse”, står det ikke ligefrem skrevet i stjernerne, at han skulle arbejde som serviceleder i en boligforening. Vejen dertil har da også med Peters egne ord været ”lidt snørklet”. Egentlig er han uddannet cand.mag. i Nordisk Sprog og Litteratur og har en diplomuddannelse i ledelse. Både før og under sit studie har han arbejdet inden for det socialpædagogiske område og har blandt andet været ansat på bosteder og som SSP-konsulent.

For nogle år siden skiftede han branche og blev ejendomsfunktionær på et hotel i Horsens. Her stod hverdagen på masser af praktisk og håndværksmæssigt arbejde, som Peter også har stor erfaring med. Siden han tog sin universitetsuddannelse, har han nemlig beskæftiget sig med flere praktisk orienterede fag. Det ses blandt andet på familiens hus, som Peter gennem de sidste 25 år har sat i stand.

I jobbet som ejendomsfunktionær savnede Peter dog at lede og administrere arbejdet, så da han så jobopslaget som serviceleder, slog han til.

”Som serviceleder skal jeg spille andre gode, finde løsninger og koordinere, så der er nogle beboere, der kan få noget fikset og få nogle gode boliger. Her kan jeg bruge mange af de kvalifikationer, jeg har samlet op undervejs,” siger han.

Ifølge Peter kræver det både en håndværksmæssig forståelse, men også en evne til at kunne tale med mange forskellige mennesker, og så gør det ikke noget, at jobbet som serviceleder også giver plads til, at han stadig kan bruge sine praktiske færdigheder.
”Jeg kan godt lide følelsen af, at jeg går hjem og har fået noget fra hånden, der i sidste ende kommer beboerne til gode. Det er dem, det handler om,” siger han.

Om Peter Nørskov Mørch:

  • 50 år
  • Uddannet cand.mag. i Nordisk Sprog og Litteratur
  • Har arbejdet som SSP-konsulent og ejendomsassistent
  • Bor i Aarhus V
  • Er gift og har en søn på 11 år
  • Læser masser af skønlitteratur og spiller fodbold på hyggeniveau

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2023-01 Februar

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2023-01 Februar side 12-13
i sektionen Foreningen

forsiden af magasinet 2023-01 Februar

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Kollektivbyen
Gudrunsvej 78, 2.-3.sal
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data