Stor succes med somaliske lektiecaféer

Fire foreninger i AarhuSomali har i et år arrangeret lektiecafé for somaliske børn.
Resultatet er over al forventning og kopieres nu i andre danske byer. Samtidig har det somaliske samfund i Århus løftet sig selv integrations-mæssigt.

De fire lektiecaféer blev startet for et år siden, og hver fik 37.000 kr. i støtte samt betalt konsulenthjælp fra Integrationsministeriets indsats ”Brug for alle unge”.

Abdirahman M. Iidle hjælper Nada, som går i 3. klasse, med sine lektier i Leg og Lærs lektiecafé i Frydenlund. Foto: AarhuSomali.

Abdirahman M. Iidle hjælper Nada, som går i 3. klasse, med sine lektier i Leg og Lærs lektiecafé i Frydenlund. Foto: AarhuSomali.

Projektleder Anna Marie Busk Larsen, Integrations-Konsulenterne, har været konsulent, og hun har netop afleveret en rapport om lektiecaféerne. Konklusionen er helt klar: ”Etablering af lektiecaféer i
etniske foreninger har i dette projekt givet nogle resultater langt over det forventede.”

232 børn af somalisk herkomst har deltaget i lektiecaféerne. Over halvdelen af dem er drenge, som ellers er vanskelige at få med. Rapporten konkluderer, at lektiecaféerne har fået forældrene til at engagere sig aktivt i deres børns skolegang og til at vælge en rolle som aktive samfundsborgere.

Baggrunden for alt dette er diskussionerne om somaliere og radikalisering i foråret 2010, hvor flertallet i det somaliske samfund i Aarhus følte sig hængt ud og stigmatiseret. Dette førte til, at 13 somaliske foreninger gik sammen i AarhuSomali, som afholdt somalisk kulturfestival i Musikhuset, startede hjemmesiden Aarhusomali.dk og startede lektiecaféer med støtte fra Integrationsministeriet.

”Lektiecaféerne er en rigtig stor succes med engagement af forældrene i deres børns skolegang,” siger Inaam Illahi Sahibzada, konsulent i Integrationsministeriets indsats ”Brug for alle unge”, til Aarhusomali.dk. Han mener, at de somaliske forældre med dette har fået et integrations-løft.

”Ja, det har de helt sikkert. De er stolte af deres børn, og de er vokset med dette. Forældrene føler, at de er med til at gavne deres børns integration, og de føler sig som aktive medborgere,” siger han og
oplyser, at samme model nu er efterspurgt og vil blive forsøgt kopieret mange andre steder i landet.

”Lektiecaféerne har betydet rigtigt meget for somalierne i Aarhus. Men der er også gjort en stor indsats af frivillige, storebrødre og forældre, siger Abdirahman Shafici, formand for AarhuSomali.

Aarhus Kommune har støttet hver lektiecafé med 12.500 kr., og hos kommunen synes man, det har været en flot start, hvor der er nået rigtigt meget. Nu overvejes det, om kommunen fortsat vil støtte økonomisk, oplyser Karsten Baltzersen, konsulent i Pædagogik og Integration hos Børn og Unge.

Kontakt til AarhuSomali:

Talsmænd: Abdirahman M. Iidle, tlf. 27 28 52 57, Abdirashiid Sheik, tlf. 28 50 31 90
www.aarhusomali.dk med link til rapporten om de somaliske lektiecaféer.

Øvrige kontaktoplysninger
Integrations-Konsulenterne: Anna Marie Busk Larsen, tlf. 22 24 87 69
Integrationsministeriet: Inaam Illahi Sahibzada, tlf. 22 98 08 04
Aarhus Kommune, Børn og Unge: Karsten Baltzersen, tlf. 23 38 01 58

Læs også

▮ Skræppebladets blog,

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladets webnyheder

af Blogredaktionen

nyhedslogoI kategorierne:

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Kollektivbyen
Gudrunsvej 78, 2.-3.sal
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data