Det er vigtigt, at vi leverer kunsten der, hvor folk er

Gellerup var repræsenteret ved det netop overståede Kulturmøde på Mors

Til kulturmødet sker der så mange ting, at det er virkelig svært at vælge, hvad der mest vigtig, mest spændende eller relevant. Men en af de debatter, som Skræppens udsendte bed mærke i, var debatten Hvad kan kunsten i almene boligområder?

Grete Aagaard, Johan Brødsgaard og Birgit Eriksson.

Det var navnet på en debat, som blev afholdt i Billedkunstforbundets lille container, da himlem havde åbnet sig og kastet ufattelige mængder regn over pladsen.
Det blev en spændende, men også kort debat på 30 minutter. Så er det svært at nå at få sine pointer igennem, når der også skal være tid til spørgsmål.
Panelet bestod af professor Birgit Eriksson, Grete Aagaard, billedkunstner & daglig leder Sigrids Stue og Johan Brødsgaard, formand Kultur-, Erhverv- og Planudvalget, KL (RV).

Grete Aagaard lagde ud med at fortælle om, hvad Sigrids Stue er og hvordan de arbejder med lokalbefolkningen og laver projekter for børn. Birgit Erikssons oplæg tog udgangspunkt i bogen Kunst i almene boligområder: Mellem udsathed, inddragelse og forandring, som hun er medforfatter på. forfatterne af bogen ville, kort sagt, undersøge hvad offentlige kunstprojekter i ’udsatte’ boligområder kan og gør. Det er der kommet en bog på knap 200 sider ud af. Her har Gellerup er kapital for sig. Beboere og andre, der har deres daglige gang i Gellerup har deltaget i interviews om deres meninger om kunsten i området.

Korte projekter fungerer ikke

En af de ting, der blev fremført på Kulturmødet, og som også bliver nævnt i bogen, er, at de korte projekter, som nogle, til tider velmenende personer, søger penge til, ofte kun varer i en kort periode og ingen indflydelse har på beboerne. Alle i panelet var enige om, at man ikke kan skabe reelle relationer med midlertidige projekter af kunstnere og projektmagere på gennemtræk.

” Det er vigtigt med varigheden af projekter, fordi man på den måde har længere tid til at vurdere om kunsten virker,” siger Grete Aagaard.

Tag beboerne med på råd

En pointe fra bogen, er, at det er vigtigt, at beboerne føler sig inkluderet, når der skal vælges kunst i et område. Og især i et område som Gellerup, der i disse år gennemgår en stor fysisk udvikling med udskiftning af beboerne, er det vigtigt, at de tilbageværende beboere også føler sig inkluderet og ikke føler, at den kunst, der bliver opsat er møntet på de nye beboere og ikke dem.
Og Grete Aagaard er enig i, at kunsten skal være for dem, der bor der nu og dem, der kommer til området. Det skal afspejle de beboere, der bor der og den kultur, de har.”

Det er vigtigt, at vi leverer kunsten der, hvor folk er,” slutter Grete Aagaard

Du kan læse hele bogen som ebog her

Læs også

▮ Skræppebladets blog,

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt på
Skræppebladets blog

af Elsebeth Frederiksen

blog-logoI kategorierne:

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Gellerup Museum
Gudrunsvej 16, 6
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data