Kurser for beboer­demo­kra­ter: ”Jeg har fået vildt meget ud af at deltage”

En række kurser for medlemmer af afdelings­bestyrelserne skal være med til at styrke beboerdemokratiet. Årets første to kurser har haft stort fremmøde

Fra kursus i råderet februar 2024.

En Powerpoint-slide med billeder af en trampolin, en bænk, et køkken, en markise og nogle malede fliser – med overskriften: ”Råderet?”

Meget mere skulle der ikke til, før snakken og diskussionerne var godt i gang ved bordene, da omkring 20 beboere fra mere end 10 forskellige afdelinger den 8. februar 2024 var samlet i boligforeningens administrationsbygning på Edwin Rahrs Vej i Brabrand.
For hvordan er det nu lige, det er, hvis man ønsker at sætte sit eget præg på ens hjem – hvordan er reglerne egentlig skruet sammen?

Aftenens arrangement for medlemmer af afdelingsbestyrelserne handlede om netop råderetten, altså hvordan man som beboer kan ændre i og uden for sin bolig.

Konsulent Birgitte Foged Christensen fra BL, der underviste på aftenens minikursus, fik hurtigt fanget beboernes opmærksomhed med konkrete eksempler og dilemmaer, der blev vendt og drejet i mindre grupper.

Spørgelysten var stor, og oplægget kom ind på flere forskellige emner som individuel råderet, kollektiv råderet og installationsretten, og de fremmødte lærte at skelne mellem en forbedring og en forandring af deres boliger.

Kurset var fuldt booket, og en af dem, der havde sikret sig en plads, var 48-årige Iben Rude Nicolaisen fra afdeling 10, Rødlundparken i Harlev.
Hun er ny i afdelingsbestyrelsen og blev valgt ind i september sidste år.
”Jeg har fået helt vildt meget ud af at deltage i kurset. Jeg tog noter og skrev og skrev og skrev, der var virkelig meget, jeg kunne suge til mig,” siger hun.

Iben Rude Nicolaisen – privatfoto.

Flere kurser i 2024

Iben Rude Nicolaisen deltog også i årets første kursus for beboerdemokrater, som blev afholdt i januar. Det var et grundkursus, hvor beboerne blev klogere på afdelingsbestyrelsens rolle i afdelingen, hvilken indflydelse man har på driften, og hvem der bestemmer hvad, når man er en del af et beboerdemokrati. Her var der oplæg med jurist Mie Pinsker og administrationschef Susanne Witting fra Brabrand Boligforening.

De to arrangementer er de første i rækken af flere kurser for nye medlemmer af afdelingsbestyrelserne, men også for andre, der måske bare trænger til at få deres viden genopfrisket.

På boligforeningens repræsentantskabsseminar i november 2023 blev et kursusprogram for afdelingsbestyrelser præsenteret, som er det, der nu altså bliver udrullet i form af en række kursusaftener henover 2024.

Brabrand Boligforening har historisk været kendetegnet ved et aktivt beboerdemokrati og har også tidligere afholdt kurser for beboere.

”Uddannelsen af beboerne er en vigtig opgave, der er med til at gøre engagementet i beboerdemokratiet attraktivt for flere, og kurserne ruster medlemmerne af afdelingsbestyrelserne, så de er godt klædt på til det videre arbejde ude i deres afdelinger,” fortæller administrationschef i Brabrand Boligforening Susanne Witting.

”Det er en kæmpe fordel, at man har en forståelse for beboerdemokratiet, og man kan guide og vejlede de andre beboere lidt i afdelingen – uden at man dog skal vide alt,” siger hun.

Iben Rude Nicolaisen er bevidst om, at hun stadig har meget at lære, efter hun er trådt ind i afdelingsbestyrelsen i Rødlundparken, men føler allerede, at hun nu kan give noget videre til naboerne i afdelingen, hvis de henvender sig til hende med et spørgsmål.

”Det kan godt være, at jeg ikke kan give et præcist svar, men så kan jeg sige til beboerne, at de f.eks. kan starte med kigge i råderetskataloget på hjemmesiden, for der står lige nøjagtigt, hvad vi må hos os i vores afdeling,” siger hun.

Kursus i råderet februar.

Udveksle ideer på tværs af ­beboerdemokratiet

Til kurserne bliver beboerne blandet ved bordene, så de også får lejlighed til at tale med andre beboervalgte bestyrelsesmedlemmer i Brabrand Boligforening, der måske sidder med nogle af de samme spørgsmål og har erfaringer, man kan lære af.
På den måde møder man hinanden på kryds og tværs af beboerdemokratiet.

”Det er fedt, at man ikke lige sidder sammen med dem, som man plejer, og at man blander afdelingerne. Det er givende for os alle sammen, og man kan udveksle ideer, som andre måske kan bruge,” siger Iben Rude Nicolaisen, der deltog sammen med flere andre medlemmer af afdelingsbestyrelsen fra Rødlundparken.

Som ny i afdelingsbestyrelsen tager beboerdemokraten mange brugbare informationer og ny viden med hjem, som kan bruges i det fremadrettede bestyrelsesarbejde.
”Det giver anledning til, at man måske lige skal hjem og finpudse nogle ting i råderetskatalogerne. Dem kan man ikke bare lade ligge. Det er noget, man er nødt til at kigge på løbende, så på den måde tager jeg også rigtig meget med herfra,” siger Iben Rude Nicolaisen, der allerede har udset sig flere kurser, som hun overvejer at deltage i.

På de kommende kurser i løbet af året står programmet på emner som ”regler om vedligeholdelse og fraflytning”, et dirigentkursus, et konfliktminimeringskursus samt et om økonomi til efteråret.

Har du forslag til et fremtidigt kursus­emne, som kunne være relevant at høre mere om, er du velkommen til at skrive til:
mipi[AT]bbbo[DOT]dk

Fra grundkursus i januar.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2024-01 Marts

2024-01 Marts side 8-9