Det ny busnet i Århus

Kan vi vænne os til det?

Køreplanen

Mon ikke den mest læste bog i Aarhus for tiden er den ny køreplan for bybusserne?

Det føles mærkeligt og uoverskueligt, at alle numre og ruter er ændret, og man kan næsten ikke forestille sig, at det kan blive godt, når der er nedlagt så mange ruter og sparet så mange penge.
Men altså: Det nytter ikke at hænge med hovedet! Vi er jo nødt til at finde ud af, hvilke muligheder vi har fremover hver især – og her kommer den ny køreplan ind i billedet.

En god ting ved den er de mange kort med indtegnede ruter – de gør det nemmere at finde ud af, hvordan vi kommer fra A til B.

urh-arkiv-bus-V0060958

Når man kigger i planen, viser det sig hurtigt, at nogle af de busruter, man hidtil har benyttet nu er væk – og at man i flere tilfælde må vænne sig til, at man skal skifte bus, hvor man hidtil har kunnet undgå det; nu må vi så bare håbe, at busserne kører præcist, så man ikke bliver Sorteper, når man skal skifte.

Hvad betyder de ny ruter for dig?

Den enkelte kigger nok først på sit lokalområde, og her i Brabrand Vest har vi mistet linie 18; ”vores” bus hedder nu linie 15, og den kører ikke til City Vest, så hvis vi vil dertil, må vi så enten gå længere (til Silkeborgvej, linie 11) eller køre – først med linie 15 – og så skifte til linie 4A undervejs.

Skal man til Skejby Sygehus herfra, er det nok bedst at skifte bus i Park Alle; her skifter man så til 2A, som kommer efter fire minutter. Det ser jo godt ud, men da de pågældende busser har stoppested på hver sin side af Park Alle, er fire minutter ikke så meget, hvis man ikke kan gå så hurtigt. I sådan et tilfælde må man nok tage af sted tidligere og så sluge den længere ventetid, der kommer.

Personligt har jeg tænkt mig en dag at tage ind til Park Alle og der give mig tid til at finde ud af, hvor de forskellige busser egentlig har stoppested for senere at undgå ubehagelige overraskelser i forbindelse med eventuelle skift.

Se andre bydele

Jeg har også tænkt mig at tage på udflugt – altså at prøve nogle busruter gennem nogle bydele, jeg slet ikke er vant til at komme i – det kunne måske være meget sjovt!
I min grønne ungdom (jeg boede på Amager) cyklede jeg rundt i København – alle mulige steder.

På den måde lærte jeg byen at kende som min egen bukselomme, og jeg lagde da også mærke til, hvilke sporvogne der kørte hvor.

I skrivende stund har den ny køreplan kun været i kraft i 4 dage – så måske har vi allerede vænnet os til de fleste forandringer i Århus’ busnet, når I læser dette!

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2011-07 September

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2011-07 September side 23
i sektionen Kommentaren

forsiden af magasinet 2011-07 September

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Gellerup Museum
Gudrunsvej 16, 6
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data