Bytrafik i Brabrand

Vi ser på tiden, før letbanen kommer

Med den udvikling, som der er sket i lokaltrafikken i Århus, føler man næsten, at vi er på vej tilbage til diligencens tid, for selv om Århus udvikler sig kraftigt i mange henseender, er lokaltrafik et sørgeligt forsømt emne.

Viby og Risskov har lokalbaner, men de store boligområder i vest og nordvest hænger fast i forringelser. Når vi ser på Brabrand, er det allerede snart 40 år siden, der var en aktiv station. Den er der stadig, men kun til teknisk brug.

Brabrand Station nu om dage. Den lå, hvor træerne står, til højre bag sporene.

Brabrand Station nu om dage. Den lå, hvor træerne står, til højre bag sporene.

I tyverne prøvede man små lokaltog Brabrand – Åby – Århus H, og i fyrrerne, hvor bilerne manglede både brændstof og dæk, genoptog man ideen af nød. I tresserne standsede der 6 til 7 tog dagligt, og Strandgårds orange busser kørte hver halve time. I 70’erne lukkede stationen, og Århus Sporveje overtog linje 44 (senere linje 17). I dag tager turen med bus 20 minutter. I 1962 – med datidens umoderne tog – kunne man nå Århus H på 6 minutter!

I 1977 kørte disse tog som i 30’erne. Hvad om man var fulgt med tiden?

I 1977 kørte disse tog som i 30’erne. Hvad om man var fulgt med tiden?

Der bygges nu en letbane – moderne ord for sporvogn – ud i mennesketomme områder nord for byen. Godt for udviklingen, men denne gode ide kan udnyttes endnu bedre. Helhedsplan Gellerup regner med forbindelse til det kommende net – men det er usikkert hvornår, for lovgrundlag og finansiering hænger i bremsen, og en (formodentlig) borgerlig regering vil næppe vise velvilje.

Skidt for miljø og trafikafvikling, at Århus ikke som talrige europæiske byer for længst har forstået, at løsningen på myldretidskaos ikke er dyr, langsom og ukomfortabel busdrift.

Moderne lokaltrafik – nej, AAR er ikke AARhus – vi er i Aarau i Schweiz. Banen kører både i byen og ud i omegnen.

Moderne lokaltrafik – nej, AAR er ikke AARhus – vi er i Aarau i Schweiz. Banen kører både i byen og ud i omegnen.

Sporvogne er ikke nostalgi; vores nærmeste eksempler er Göteborg (mere end dobbelt så stor som Århus) og Schwerin (mindre end halvt så stor som Århus). Når byen vokser så kraftigt, må infrastrukturen følge med.

Og dertil kommer miljøhensynet: Ingen os, lavere tidsforbrug, mindre trængsel, længere levetid (en sporvogn holder mere end 3 gange så længe), billigere vedligeholdelse og bedre komfort. Man får faktisk noget igen for den store investering.

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2015-02 Marts

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2015-02 Marts side 15
i sektionen Artikler

forsiden af magasinet 2015-02 Marts

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Kollektivbyen
Gudrunsvej 78, 2.-3.sal
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data