Bytrafik i Brabrand
Vi ser på tiden, før letbanen kommer
Tekst og foto: Bo Sigismund
Med den udvikling, som der er sket i lokaltrafikken i Århus, føler man næsten, at vi er på vej tilbage til diligencens tid, for selv om Århus udvikler sig kraftigt i mange henseender, er lokaltrafik et sørgeligt forsømt emne.
Viby og Risskov har lokalbaner, men de store boligområder i vest og nordvest hænger fast i forringelser. Når vi ser på Brabrand, er det allerede snart 40 år siden, der var en aktiv station. Den er der stadig, men kun til teknisk brug.
I tyverne prøvede man små lokaltog Brabrand – Åby – Århus H, og i fyrrerne, hvor bilerne manglede både brændstof og dæk, genoptog man ideen af nød. I tresserne standsede der 6 til 7 tog dagligt, og Strandgårds orange busser kørte hver halve time. I 70’erne lukkede stationen, og Århus Sporveje overtog linje 44 (senere linje 17). I dag tager turen med bus 20 minutter. I 1962 – med datidens umoderne tog – kunne man nå Århus H på 6 minutter!
Der bygges nu en letbane – moderne ord for sporvogn – ud i mennesketomme områder nord for byen. Godt for udviklingen, men denne gode ide kan udnyttes endnu bedre. Helhedsplan Gellerup regner med forbindelse til det kommende net – men det er usikkert hvornår, for lovgrundlag og finansiering hænger i bremsen, og en (formodentlig) borgerlig regering vil næppe vise velvilje.
Skidt for miljø og trafikafvikling, at Århus ikke som talrige europæiske byer for længst har forstået, at løsningen på myldretidskaos ikke er dyr, langsom og ukomfortabel busdrift.
Sporvogne er ikke nostalgi; vores nærmeste eksempler er Göteborg (mere end dobbelt så stor som Århus) og Schwerin (mindre end halvt så stor som Århus). Når byen vokser så kraftigt, må infrastrukturen følge med.
Og dertil kommer miljøhensynet: Ingen os, lavere tidsforbrug, mindre trængsel, længere levetid (en sporvogn holder mere end 3 gange så længe), billigere vedligeholdelse og bedre komfort. Man får faktisk noget igen for den store investering.
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2015-02 Marts