Letbanens Brabrand-etape sat på skinner

Et flertal i Folketinget har afsat 40 mio. kr. til at arbejde videre med endnu en letbaneetape i Aarhus, som kommer til Brabrand

Lidt senere i år kan de første passagerer stige på Aarhus’ nye letbane, en moderne form for sporvogn, som kører på el. Den første letbanerute kommer til at gå mellem Aarhus Hovedbanegård og Lystrup via Skejby og Randersvej. I hver ende af den nye strækning bliver der en kobling til to eksisterende jernbanelinjer, nemlig Odderbanen og Grenaabanen.

Forligspartier støtter

Med tiden er det meningen at udvide med nye etaper, så man får et net af letbanesystemer, der binder byer og bydele i Aarhusområdet bedre sammen og gør det lettere for bl.a. pendlere at komme til og fra arbejde.

Etape to er nu planlagt til at gå mellem Aarhus Ø og Brabrand via Viborgvej og Gellerup. Oprindeligt var letbanen planlagt til at have endestation ved City Vest, men for Brabrand Boligforening har det været væsentligt, at banen føres helt til det gamle Brabrand.

Det er den etape, som nu for alvor er kommet på sporet takket være en bevilling fra den kreds af folketingspartier, der står bag forliget ”Bedre og billigere offentlig transport”. Det drejer sig om Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF og Radikale.

En ny trafikterminal i Brabrand og etape 2 af letbanen bliver nu undersøgt nærmere.

En ny trafikterminal i Brabrand og etape 2 af letbanen bliver nu undersøgt nærmere.

Ny trafikterminal?

Bevillingen på 40 mio. kr. betyder, at man kan sætte gang i det, der hedder en VVM-undersøgelse af etape 2, og som er lovpligtig ved større anlægsarbejder, der vurderes i væsentlig grad at ville påvirke miljøet.

Udover linjen mellem Aarhus Ø og Brabrand består etape 2 også af en linje mellem Lisbjerg og Hinnerup. I aftalen er der også afsat penge til at undersøge en ny terminal i Brabrand. Der er nemlig tanker om at bygge en ny station i Brabrand med sammenhæng mellem flere transportformer, så man kan skifte mellem letbane, regionaltog, fjerntog og bus. Der er endnu ikke taget stilling til placeringen af en eventuel station.

Vi bakker op

I boligforeningen hilser vi de kommende undersøgelser velkomne og støtter varmt, at der etableres en letbanelinje til Brabrand. Dels vil vi på den måde få en moderne og nem kollektiv transport til mange af vores beboere. Dels vil en letbane være et væsentligt bidrag til byudviklingen i bl.a. Gellerup og knytte vigtige områder i byen bedre sammen.

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2017-02 Marts

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2017-02 Marts side 14
i sektionen Foreningen

forsiden af magasinet 2017-02 Marts

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Gellerup Museum
Gudrunsvej 16, 6
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data