Afd. 2: Søvangen har fået beboerrådgivning

Afdeling 2 – Søvangen

Et nyt tilbud med socialrådgiver på forsøgsbasis i afdelingen

Tekst og foto Kirsten Hermansen

Beboerrådgivning i Brabrand Boligforening startede i Gellerup i 1977. Flere afdelinger har gjort brug af ordningen og har betalt for det. Søvangen har indtil nu stået uden for ordningen.

Sammen med Skovgårdsparken, Holmstrup, Odinsgården og Thorsbjerg har afdelingsbestyrelsen valgt, at vi fra i år er med i beboerrådgiver-ordningen.

Jens Høgh er kendt flere steder i boligforeningen, hvor han som rådgiver havde 25-års-jubilæum i september sidste år.

Jens Høgh er kendt flere steder i boligforeningen, hvor han som rådgiver havde 25-års-jubilæum i september sidste år.

Rådgiveren hedder Jens Høgh
Han er uddannet socialrådgiver og har været ansat ved Beboerrådgivningen i Gellerup i mange år. Hans erfaringsområde er stort, og da han er ansat af beboerne, er han deres rådgiver og ikke systemets eller boligforeningens.
En socialrådgiver tilknyttet en boligforening har naturligvis tavshedspligt.
Jens Høgh holder i øjeblikket til på Ingasvej 72, hvor han har kontor og træffetid.

En socialrådgiver kan ikke trylle men…
Alligevel kan en beboerrådgiver være den person, som måske kan se de problemer, man tumler med fra en anden vinkel, som man ikke selv kan få øje på. Det kan være problemer med små eller større børn eller samlivsproblemer.
Det kan også være økonomiske problemer med manglende betalinger af husleje eller andre restancer, hvor der skal hjælp til overblik over økonomi.

Rådgiveren står også til rådighed
– med hjælp til alle typer ansøgninger
– med hjælp til at formulere skrivelser og klager
– med hjælp til forklaring og uddybning af de svære skrivelser, vi får fra myndigheder
– med hjælp til at rykke for klager og afgørelser, hvor der ikke sker noget

Rådgiveren kan være medhør og bisidder ved vigtige møder, hvor 4 ører hører mere end 2.
Rådgiveren kan være med på møder, hvor kommunikationen er gået skævt, og hvor misforståelser har gjort, at tingene er gået i hårdknude.

Afklare og motivere – få redskaber til at handle
Ved akutte og blivende økonomiske problemstillinger er der mulighed for, i et vist omfang, at lede efter og evt. søge penge fra fonde, der opfylder det konkrete formål.

Beboerrådgivningen står også for at oplyse beboerne om, hvor der kan søges julehjælp, og hvor der er mulighed for at holde ferie med sine børn, hvis man ikke har råd til ferie.

Alt i alt er rådgiveren den, der måske kan afklare dine handlemuligheder i en svær situation. Det er så din egen beslutning, der afgør , hvad du kan/skal gøre. En beslutning, der kan være nemmere, når man har fået afdækket og tydeliggjort de valg, man har mulighed for at tage.

Når du har fået en snak, har du måske de redskaber, der skal bruges for at ”få hul” og komme videre.

Beboerrådgivningen har faste træffetider, hvor du kan møde op på Ingasvej 72, (der hvor servicemedarbejdere for afd. 1 og 3 bor)

Tirsdag fra kl. 10.00 – 12.00
Torsdag fra kl. 15.00 – 17.30

Du kan også ringe og lave en aftale med Jens på mobil 61 28 21 26.




Del eller print denne side:  



Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)




 
 
© 1970-2018
Skræppebladet - Beboerhuset Yggdrasil - Dortesvej 35A - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | WP | Kontakt