Kollegiebyggerier i gang i Gellerup

Studerende med iværksætterdrømme kan i løbet af maj se en mock-up af de kommende studieboliger

I foråret 2016 blev vinderne af konkurrencen om at bygge det nye kollegie i Gellerup fundet, og nu er Dansk Boligbyg godt i gang med byggeriet, som bliver klar til at huse studerende i løbet af 2019.

Kollegiet kommer til at bestå af to karréer i fire til syv etager langs med Karen Blixens Boulevard over for Aarhus Kommunes nye kontordomicil. Tidligere lå boligblokken Bentesvej 1-11 her. Kollegiet kommer til at rumme 352 boliger og kan tilbyde 1, 1½ og 2 værelses lejligheder. Alle lejligheder får egen altan, og på 3. og 5. etage bliver der en fælles tagterrasse.

Mellem karréerne skaber vi attraktive, grønne og rekreative fællesområder. Her opstår trygge og hjemlige mødesteder med blandt andet mulighed for at spise sammen omkring grillen på lune aftener. Dette gårdrum er et åbent og halvoffentligt område om dagen og er lukket og privat om aftenen og natten.

Bygningernes og udeområdernes arkitektur understøtter fælleskaber på mange planer og skaber rammer for forskellige sociale aktiviteter. Alle boliger kommer til at tilhøre en klynge med fælles køkken og opholdsareal.
Kollegiet adskiller sig fra andre kollegier i Aarhus ved at give studerende med iværksætterdrømme rum og muligheder for at arbejde med forskellige iværksætteraktiviteter.

På byggepladsen

Der er sket meget på byggegrunden siden opstarten: Jorden er blevet renset for gamle ledninger og rør, kloakker er etableret, der er gravet ud til kollegiets kælder og støbt fundamenter.

I foråret bliver rå-husene til kollegiet bygget. Det vil sige fx montering af store betonelementer og murværk. Dansk Boligbyg har entreret med beton- og elementmontørfirmaet MAFByg, hvis ejer, Mohamad Al-Far, har boet i Toveshøj i mange år.

MAFByg vil gerne gøre en forskel og tage et socialt ansvar for at hjælpe unge mennesker ind på arbejdsmarkedet. De har via en aftale med Byg Op, det århusianske boligsociale projekt, givet en ung lokal mand muligheden for i en periode at stifte bekendtskab med arbejdet i byggebranchen.

I løbet af foråret kan du se en mock-up af en studiebolig, som bliver placeret ud til Karen Blixens Boulevard i nærheden af det nye iværksætterhus.

Vil du vide mere om Gellerups nye kollegium, er du velkommen til at besøge helhedsplanens informations- og aktivitetscenter, E&P Huset, på Karen Blixens Boulevard 39 i Brabrand.

Vinderteamet er Dansk Boligbyg med Sahl Arkitekter, Nord Architects Copenhagen, Arkplan Aps og DAI arkitekter og ingeniører.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2018-03 Maj

2018-03 Maj