Glædelig jul
fra Skræppebladet
Skræppens redaktion ønsker alle vores læsere en glædelig jul og godt nytår.
Vi ses igen i februar.

Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2019-08 December
Skræppens redaktion ønsker alle vores læsere en glædelig jul og godt nytår.
Vi ses igen i februar.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2019-08 December
Ni beboere deltog i Skræppebladets skrivedag og fik inspiration til at skrive, interviewe og fortælle lokale historier Søndag summede Valhalla i Odinsgård af idéer, engagement og skrivelyst, da Skræppebladet afholdt skrivesøndag for beboere med interesse for journalistik og formidling. De ni deltagere arbejdede med journalistikkens grundregler, artiklers opbygning og kunsten at gennemføre et godt interview. Undervejs blev der delt erfaringer og givet praktiske skrivetips, som deltagerne kan bruge i deres
Kom til nyt loppemarked søndag den 17. maj Søndag den 10. maj var der gang i den i Spirehuset i fælleshaven bagved B1 i Gellerupparken. Allerede dagen før var der folk forbi med diverse ting, de gerne ville donere til loppemarkedet. Der var elektronik, sko, tøj, legetøj, nips til hjemmet, smykker og alt, hvad man kan forestille sig hører til på et loppemarked. Initiativtagerne bag arrangementet er beboerne
Det var en glad bestyrelse for Gellerup Museums Venner, der forleden kunne konstatere, at der i sidste øjeblik er fundet en løsning, så der fortsat kan foregå museumsaktiviteter i lejligheden, der siden 2010 har været med til at fortælle Gellerups historien både som fortid, nutid og fremtid. Det blev en løsning, hvor det blandt andet er midler fra Landsbyggefonden, der støtter kommunikationsindsatsen omkring den fysiske helhedsplan, der
Der har længe været usikkerhed og venten på, hvordan udbuddet på bygningerne omkring Fredspladsen i Gellerup kommer til at se ud. Efter flere måneders forsinkelse kunne Aarhus Kommune mandag den 20. april 2026 endelig præsentere udbuddet af de tre bygninger på Gudrunsvej 78, 80 og 82. Gudrunsvej 80, som blandet andet indeholder Folkehuset Gellerup, skal ifølge udbuddet sælges, renoveres og udlejes til Aarhus Kommunen efter renovering. Bygningerne
Dato: 7. - 15. september 2024 Sted: Det Gamle Gasværk, Brabrand Programmet Det fulde program for Brabrand Kulturuge vil kun være tilgængeligt online på Gasværkets hjemmeside: www.detgamlegasvaerk.dk. En trykt folder med udvalgte højdepunkter distribueres med Sognebladet for Brabrand Årslev Kirker og vil være tilgængelig i lokale butikker. Åbningsceremoni Lørdag den 7. september kl. 10 bag Danmission på hovedgaden. Gratis morgenkaffe og rundstykker sponsoreret af Bager Hartmeier og Rema 1000.
I 1961 overtog Brabrand Boligforening Brabrands største gård, Tousgaard, som af lokale omtaltes som Den Hvide Gård med Den Røde Lade. Gårdens jorde blev siden bebygget med Gellerupparken og Toveshøj, mens Tousgårdens bygninger fik nye funktioner som blandt andet beboerhus, boligforeningskontor, foreningernes hus og nu ungdomsklub. Søndag den 8. september klokken 14 - 17 er der fernisering på Gellerup Museum, Gudrunsvej 16, 6. th. af udstillingen om gården som landbrug,
Koldinghus - Jyllands sidste kongeborg - har gennem sin mere end 750-årige eksistens spillet en væsentlig rolle i Danmarks historie som grænseværn, kongelig residens og sæde for den lokale statsadministration. Efter katastrofebranden i 1808 har slotsruinen tiltrukket sig megen opmærksomhed som malerisk ruin og inspirationskilde for malere og digtere. I mere end 100 år har ruinen været genstand for restaureringer og er gradvist blevet indrettet til kulturhistorisk museum og hjemsted
Åbent søndag den 1. juni klokken 14-16. Gratis entré. Se udstillingen Den Hvide Gård og Den Røde Lade - og kom selv med ud og se bygningerne på guidet tur. Gudrunsvej 16, 6. th, 8220 Brabrand.
Skræppebladsskribent Jeppe Just har de seneste år været medlem af redaktionen, valgt af beboerne i Gellerupparken. Men på beboermødet i afdeling 5 blev det offentliggjort, at Jeppe midt i april flyttede over Edwin Rahrs Vej til Toveshøj. Derfor skyndte beboermødet sig at vælge den unge skriver som afdelingens fremtidige reporter på beboerbladet. Gellerupparken genvalgte på afdelingens beboermøde en uge senere Ingrid Kristiansen til redaktionen. Fordi afdelingen oprindeligt skabte Skræppebladet
Gellerupparkens bestyrelse: (fra venstre) Mohamed Shirwa, Helle Hansen, Akhyar Awad, Ali Khalil, Youssef Kader, Ezzeddine Azzam, Ingrid Kristiansen, Chadi Ali Kayed, Souhier Nasser, Abir Jehar Nasser, Lina El Abdallah, Khaled Khan og Svend Musaeus. Torsdag den 23. april blev der afholdt ordinært afdelingsmøde i Afdeling 4 i Gellerupparken. Mødet fandt sted i Samlingshuset, hvor der ved start var 51 husstande repræsenteret, men kun 31 stemmeberettigede tilbage mod slutningen. Flere
Der var både principielle diskussioner og uenigheder på dagsordenen, da beboerne i Havnehusene, afdeling 31, mødtes til afdelingsmøde den 15. april i Generationernes Hus. Særligt spørgsmål om beboerdemokrati, fælles faciliteter og fremtidige ladeløsninger til elbiler blev debatteret af de fremmødte beboere, der repræsenterede 54 boliger. Aftenens mest opsigtsvækkende punkt var et forslag om mistillid til den samlede afdelingsbestyrelse. Forslagsstilleren kritiserede blandt andet bestyrelsens håndtering af brandveje, informationsniveau
Totally overfull parking lot Peter Iversen blev valgt som dirigent, og efter formalia gav han ordet til afdelingsbestyrelsen, som ikke havde nogen beretning, men til gengæld havde stillet forslag om at afskaffe forårsmødet. Administrationschef Susanne Witting fremlagde regnskabet, som viste et lille underskud, men det blev godkendt af de fremmødte beboere uden kommentarer. Så nåede vi til forslaget om at afskaffe forårsmødet. Argumenterne for afskaffelse var, at
Den nye boligafdeling Skovlunden i Hasselager er kommet godt fra start. Alle 60 boliger er udlejet, og op til påske flyttede de fleste af de nye beboere ind i lyse, nyopførte lejligheder på Kolt Østerparken. Interessen for boligerne har været stor gennem hele forløbet. Allerede inden indflytningen var mange skrevet på ventelisten, blandt andet takket være en række åbent hus-arrangementer og fremvisninger. Skovlunden består af tre punkt-huse
Vi startede ud søndag den 26. april kl. 10.00, og vejret var perfekt. Efter et par timer havde ti huse tømt hus, skur og have for ting til storskrald. Det blev skyllet ned med sodavand og lidt til den søde tand. En nabo startede slushice-maskinen op, og ungerne på vejen elskede det. Resten af dagen stod på hygge ved bænkene for både store og små, og vi
Skraldeindsamling i Sonnesgården Puljen, der giver en økonomisk håndsrækning, blev etableret i forbindelse med boligforeningens 75-års-jubilæum i 2023 og har siden sat gang i en række initiativer, der styrker fællesskabet på tværs af alder, kultur og interesser. Mad som samlingspunkt Flere af årets aktiviteter havde fællesspisning som omdrejningspunkt. I Hans Broges Parken har man fået midler til arrangementet ”Verdensmad” med fælles retter og hjemmebagte desserter fra forskellige
Foreningsbestyrelsen har siden sidste nummer af Skræppen haft tre møder: d. 23.februar, d. 23. marts og d. 27. april. Vi har glædet os over, at indflytningen gik i gang i vores nye afdeling 28 Skovlunden i Hasselager d. 1. april. De 60 lejligheder er bygget i træmoduler, der giver markant mindre CO2-belastning,, og afdelingen er nu fuldt udlejet. Vi modtager løbende på vores møder orientering om dialogen med kommunen om
Af Jens Skriver Ikke mindst for Socialdemokratiet var bureaukrati et led i klassekampen. Der er indført bestemmelser til beskyttelse af folk på arbejdspladserne, bestemmelser om miljøbeskyttelse, begrænsninger af økonomiske transaktioner osv. Men bureaukrati kan misbruges. Mange har beskæftiget sig med slægtsforskning og ved, hvor meget der tidligere blev gjort for at kontrollere, hvad især underklassen foretog sig. Man skulle registreres ikke alene af præsterne, men også af politimyndighederne, arbejdsgivere m.m.
Artiklen med Troels Jørgensens kritik er læst med stor opmærksomhed. Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at vi i foreningsbestyrelsen anerkender det engagement og den glæde ved boligområdet, som tydeligt fremgår af indlægget. Holmstrup er et rart sted at bo, og netop derfor vækker spørgsmål om haver, råderet og beboernes mulighed for at indrette sig interesse. Vi i foreningsbestyrelsen deler ønsket om, at beboerne skal kunne præge
Vi er mange beboere, der sætter pris på de kvaliteter, vi dagligt oplever ved at bo i vores snart 71 år gamle bebyggelse, som består af 374 etagehuslejligheder og 70 familiehuse. Der er luft i bebyggelsen med det store parklignende areal, der grænser op til dejlige skovområder og skråner ned mod den nærliggende Brabrand Sø. Tidens tand har dog nødvendiggjort handling. Fugtskader og skimmelsvamp er udbredt, kloaksystemer

