I Odinsgård deles beboerne om en elbil

Der er opstillet ladestandere i Odinsgård

Tekst og foto Lene Olm

I 2018 tog beboermødet den første beslutning om etablering af delebiler og ladestandere i afdelingen, i forbindelse med at parkeringspladserne skulle asfalteres. I 2019 blev der arbejdet videre med projektet, hvor der blev søgt 40 % til finansieringen af etableringsomkostningerne. Det betød, at afdelingen kunne sætte projektet i gang efter et ekstraordinært beboermøde i januar 2020.

Beboerne i Odinsgården får en delebil mere, hvis der viser sig et behov.

Beboerne i Odinsgården får en delebil mere, hvis der viser sig et behov.

I slutningen af februar begyndte arbejdet, og først i april stod delebilen så på parkeringspladsen til glæde for afdelingens og områdets beboere. På grund af corona-nedlukningen blev der ikke afholdt en lille event som planlagt. Det har områdets beboere til gode.

Der er opsat tre ladestandere, hvoraf den ene på nuværende tidspunkt er reserveret til en delebil, og når bilen bliver brugt tilstrækkeligt, så vil afdelingen modtage endnu en delelbil fra Aura og TADAA!

Derefter vil afdelingen kun have én ladestander til private elbiler. Den ene stander indgår i Danmarks infrastruktur vedrørende opladning af elbiler, så afdelingen kan få besøg af andre borgere med elbil end afdelingens egne beboere. Disse betaler for at oplade deres elbil via en app eller et kort til Spiiri, som har flere ladestandere rundtomkring i landet. De afregner til elselskabet Aura, som refunderer det brugte forbrug til Odinsgård hver tredje måned. Der er ikke den store fortjeneste på det, men det er ikke dårlig forretning for afdelingen. I hvert fald dækker den udgiften og en lille smule mere, end vi lægger ud.

Frihed til at booke bil, hvor man bor
Afdelingens brugere af delebilen er glade for ordningen. Det giver en frihed at kunne booke en bil, lige hvor vi bor, og med delebil app’en er det nemt at booke, hvor der er tre mulige ordninger at vælge imellem. Det er nemt at booke bilen via en app.

Bilen ligger godt på vejen og er nem at køre. Aura har i sommer haft nedsat prisen på døgnleje, det har flere benyttet sig af.

Det, der før var omstændeligt, fordi beboerne ikke havde adgang til bil, er nu pludselig nemt. En tur i IKEA behøver ikke længere at være forbundet med vild planlægning, eller man behøver ikke skulle ud i storm og regnvejr, når man skal en lille tur i Netto.

Gratis app
Delebils-app’en er gratis at hente, men gør dig selv den tjeneste at gøre det, nogle dage før, du tænker at skulle bruge bilen den første gang, da dine oplysninger behandles manuelt. Første tur er som alt nyt lidt opmærksomhedskrævende, men det kommer man hurtigt over, og ved jævnlig brug tænker man slet ikke over det mere. Har man brug for hjælp, er TADAA!’s medarbejdere altid på telefonen.

Alle døgnets 24 timer står de til rådighed. De er super søde, hjælpsomme og servicemindede.

Bilen kan bookes af alle Auras kunder, der har app’en, og produktet er superfint, men brugerne taler om, at man burde kikke på, om produktet kunne finjusteres, så det henvender sig mere mod en boligafdeling, da de tænker der er et lidt andet behov.

Det forventes, at det har en positiv effekt på interessen for at bo i afdelingen, og lige så snart forbruget er nået så højt op, at det kan betale sig, kommer der en delebil mere.
Statistikken fortæller, at for hver delebil forsvinder fire til fem personbiler fra parkeringspladsen, så det er godt for klima og bæredygtigheden.




Del eller print denne side:  


Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT


 
 
© 1970-2020
Skræppebladet - E&P Huset - Karens Blixens Boulevard 39 - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | Kontakt