Museets Venner fejrer museumslejlighedens 12-års fødselsdag den 31. marts

tekst Helle Hansen, foto Bo Sigismund
Corona-nedlukning og tvivl om driftstilskud har de sidste to-tre år været med til at gøre livet usikkert for Gellerup Museum, der ligger i en fem-værelses lejlighed på 6. sal på Gudrunsvej 16.
Men nu er corona afblæst, og driftstilskuddet til huslejen de næste fire år er sikret, så om ikke så lang tid slår museet dørene op og byder igen nysgerrige indenfor, som gerne vil med en tur down memory lane i Gellerups historie og samtidig blive opdateret på, hvad status er på helhedsplanen i dag.
Støtteforeningen Gellerup Museums Venner, som har været med hele vejen, er stadig med til at lave aktiviteter og events på museet, som også bliver udflugtsmål i forbindelse med rundvisninger arrangeret af Information Vest.
For at fejre, at det atter går mod liv og lyse tider i museet, inviterer støtteforeningen alle Gellerup Museums venner til 12-års fødselsdagskaffe og lagkage torsdag den 31. marts kl. 18-20. Adressen er som altid Gudrunsvej 16, 6. th.
Gellerup Museum fejrer 13-års fødselsdag
Til fødselsdagen kan ses en nyklippet udgave af den 50 år gamle film om Brabrand Boligforening og om byggeriet af Gellerupparken i slutningen af 1960'erne. Det er også muligt at se særudstillingen "Gellerups Glade Gavle" om de mange farverige murmalerier, som beboerne gennem årene har været med til at male. Åbningstider i museet: Alle søndage i marts klokken 14-16 Fredag den 31. marts kl. 14-17. Kl. 17 er der2023-03-29
Gellerups vandrehistorier Bag Blokken genopstår
I september kan du komme med beboere fra Gellerup en tur om bag blokken og høre om, hvordan det er at bo i et af Danmarks mest berømmede såkaldte "omdannelsesområder". De frivillige ildsjæle bag Gellerup Museums Venner, hvoraf mange har været med, siden museet åbnede i 2010, har besluttet at genoplive rundvisningskorpset: "Bag om blokken - Vandrehistorier fra Gellerup", som fandt sted i 2013-2014 og modtog Justitsministeriets Kriminalpræventive2022-09-15
Museum på sjette slog dørene op igen igen
Det er snart halvandet år siden, at vennerne bag Gellerup Museum stod på altanen på sjette sal på Gudrunsvej og viftede med dannebrogsflag og fejrede, at museet var blevet reddet på målstregen med en femårig driftsbevilling fra Aarhus Kommune. Corananedlukningen har dog siden forhindret, at museet kunne åbne. I stedet har tiden været brugt på at shine lejligheden op, der er blevet malet og vasket, indkøbt nye2022-09-12
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2022-02 Marts