Klummen

Ingen bus

Kommunen har ikke råd

af Inger Bloch

Sommetider kommer man til at ryste på hovedet over politisk spareiver! Man undrer sig over den hensynsløshed, der skinner igennem, når budskabet lyder: ”Der skal spares, og nogle må det jo nødvendigvis gå ud over”.

I mit eksempel går det ud over borg­erne i Labing, Lyngby, Rætebøl og videre ind mod byen. Linie 116 må ikke køre den vej længere, selvom beboerne derude igennem 52 år har haft mulighed for offentlig transport.
Brabrand Boligforening har en mind­re afdeling i Lyngby – og jeg selv har både familie og venner på strækning­en – så jeg ved, at denne beslutning har medført både besvær, forøgede udgifter og for nogle: Forringet livskvalitet!

På strækningen ligger en rideskole, og der er også opstaldet heste. De store piger kan nu ikke længere komme ud til hestene med bussen; Ved Lyngbygaard ligger det ny golfcenter. En af idéerne var, at man ville tilbyde ”turkort”, så det blev overkommeligt for eksempelvis unge mennesker uden store midler at spille golf en gang imellem. En del af dem ville sandsynligvis have taget bussen til Lyngby, når de skulle derud – men det bliver der altså ikke noget af!

Både rideskolen og golfcentret kommer til at mærke på pengepungen, at der ikke længere er offentlig transport til stederne.

Ruten blev omlagt midt i køreplansåret, og Århus Kommune har givet det tilbud til de berørte beboere, at de kan køre med Midttur; de skal så ringe efter en vogn mindst 2 timer, før de skal af sted; hvis flere skal med, kører bilen omkring og samler op. Hver især betaler prisen: 7 kr. pr. kilometer, dog minimum 35 kr. til nærmeste bybus, og herfra skal betales den sædvanlige takst til Århus Sporveje. Med et klippekort til 2 zoner, kan turen til Århus centrum og retur gøres for 93 kr.  (Uden klippekort bliver prisen 106 kr.)
En bøvlet og dyr løsning!

Hvordan ligger det med politikernes gentagne opfordringer til at lade bilen stå og benytte offentlige transportmidler for at spare på CO2-udslippet?

Ja – det hænger jo ikke rigtig sammen med, at man nærmest tvinger borgerne i omegnen af Århus til mere privatkørsel – evt. at anskaffe sig en ny bil for at få hverdagen til at hænge sammen for hele familien.

Århus vil gerne profilere sig som europæisk kulturby i år 2017!  – Fint nok – men hvis Århus bliver valgt til kulturby, kommer det til at koste flere hundrede millioner kr. – og hvorfor vil man bruge så mange penge til kulturby, når man ikke synes, at der er råd til offentlig transport til alle borg­ere i kommunen?
Ja – det hænger jo heller ikke rigtig sammen!

Det er mit inderlige håb, at de ansvarlige (magthavere) hurtigt finder en plausibel løsning, således at skatteborgerne på den omtalte strækning får deres offentlige transport igen uden store ekstraudgifter!




Del eller print denne side:  


Tilbagevisende links


Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT

For at undgå spam skal du skrive bogstaver og tal fra billedet herunder:
(indlæser langsomt)

*




 
 
© 1970-2018
Skræppebladet - E&P Huset - Karens Blixens Boulevard 39 - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | Kontakt