Lejere får mulighed for at genvinde tabt anciennitet på ventelisten

Højesteret har afgjort en principiel sag om Aarhusboligs venteliste til fordel for lejere, der ellers var røget af listen

Den 7. februar faldt der dom i en Højesteretssag, som kan få betydning for op imod 40.000 mennesker, som eller var blevet slettet på ventelisten til en bolig i Århus.
Med dommen kan mange medlemmer af AARHUSbolig nu få deres plads tilbage i køen, fordi de får mulighed for at tilbagevinde deres anciennitet.

Strid om girokort

Hele retssagen drejer sig om et årligt gebyr på 100 kr. Det er det årlige beløb, AARHUSbolig siden 2010 har opkrævet hos medlemmer, der ønsker at stå på ventelisten.
Højesteretssagen gik på, om det var AARHUSboligs ansvar, at de boligsøgende modtog det girokort, der blev sendt ud i december 2010, dengang de nye regler blev indført.
Mange af de boligsøgende blev dengang slettet fra ventelisten, fordi de ikke betalte deres årlige ventelistegebyr. Men mange medlemmer modtog aldrig girokortet med gebyret, selv om det var sendt til den korrekte adresse.

Ansvar for brev hos AARHUSbolig

Efter dommen i Højesteret står det klart, at det er AARHUSbolig, der har ansvaret for, at girokortene når frem til modtageren.
De medlemmer, der ikke modtog et girokort i 2011 og 2012, kan derfor nu søge om at få deres anciennitet på ventelisten tilbage. Det sammen gælder også de lejere, der har betalt deres gebyr mindre end tre uger for sent.


Sådan får du din anciennitet tilbage

Du kan få din anciennitet tilbage, hvis

– du ikke modtog et girokort, da gebyret skulle betales i 2011 eller 2012
– du betalte dit gebyr for sent – dog senest tre uger for sent i 2011 eller 2012
– du betalte til et forkert kontonummer – dog senest tre uger for sent i 2011 eller 2012

Vigtigt: Det er en forudsætning, at din adresse hos AARHUSbolig var den samme som din folkeregisteradresse, da opkrævningen af gebyret blev udsendt i december 2010.

For at få din anciennitet tilbage skal du gøre følgende:

Sende AARHUSbolig en bopælsattest eller en udskrift af din adresse fra www.borger.dk
Udfylde skemaet ”Genopret” på AARHUSboligs hjemmeside www.aarhusbolig.dk – du kan også få skemaet udleveret hos Brabrand Boligforenings administration.

Mail det udfyldte skema og adresseoplysningerne til genopret[AT]aabnet[DOT]dk
– eller aflever det hos Brabrand Boligforenings administration på Rymarken 2, 8210 Aarhus V.

Du må forvente en svartid på tre uger.

Illustration fra Skræppebladets blog-arkiv.

Illustration fra Skræppebladets blog-arkiv. Skræppebladet har løbende skrevet om de nye regler for venteliste og anciennitet.

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2014-02 Marts

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Lise Drews
I 1975 havde jeg et boligbrev. Dette har jeg ikke indbetalt e obligatoriske 100 kr til siden. Efter at have boet i vejle i mange år håber jeg at kunne opnå en status igen på trods af de mange år, da jeg ønsker at kunne finne en bolig i Århus igen.

Venlig hilsen Lise Drews

TLF 50144686
Bo Møller
Har lige haft ringet til AArhus Bolig .De vil ikke give anccenitet tilbage mere.Hvad kan man gøre ved det ?
Jan Gerding
Min kone og jeg fik hver et boligbrev i 18 års fødselsgave i 1981, vi havde intet hørt om de regler der blev indført i 2009, ej heller modtaget skrivelse eller besked herom, vi havde samme adresse fra 2000 til 2017, så der har været god mulighed for at kontakte os! Vi fandt vores boligbreve frem fra gemmerne sidst i februar, og fik derefter at vide af vores døtre, at man skulle betale et årligt beløb på 100 kroner for at have et gyldigt boligbrev? Jamen de er jo købt og betalt en gang! Vi har hele tiden troet man først skulle betale et beløb såfremt man var søgende, og ikke som passivt medlem af en boligforening! Vi har været i kontakt med Brabrand boligforening, som fortalte de trak en streg i sandet i oktober 2022, og slettede alle der ikke havde betalt! De havde samtidig slettet vores numre, så de kunne ikke finde os frem, vi viste dem de originale boligbreve, og spurgte hvorfor de så ikke havde sendt info til medlemmer med gamle boligbreve via Eboks som vi jo har haft siden 2013! Det kunne jeg ikke få noget svar på, jeg fik henvist jeg kunne prøve at kontakte Århus bolig, men skulle forvente vores chancer var lig nul for at få vores anciennitet tilbage! De er 42 år gamle og vi står til at skulle søge bolig inden for de næste par år. Kan der gøres noget for at få dem aktiveret igen? Vi betaler gerne medlemsgebyr fra reglen blev besluttet og fremover.

Boligbreve e er til Århus omegn samt til Viby andels boligforening

Med venlig hilsen

Jan Gerding
Dee Olesen
Mit boligbrev er 31år gl,jeg havde overset dato,så betaler 2.5md for sent,så nu har jeg mistet mit boligbrev..

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2014-02 Marts side 3
i sektionen Artikler

forsiden af magasinet 2014-02 Marts

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Kollektivbyen
Gudrunsvej 78, 2.-3.sal
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data