Økonomisk råd og vejledning

Brabrand Boligforening har ansat en økonomisk rådgiver

Fra 1. oktober 2017 kan beboere med ondt i økonomien få støtte og vejledning af en nyansat økonomisk rådgiver hos Brabrand Boligforening.

Formålet med ansættelsen er at nedbringe antallet af ophævelser og udsættelser ved forebyggende at række ud til de beboere, som gentagne gange kommer i huslejerestance.

shutterstock_406015192

Vi oplever, at en række beboere gang på gang kommer bagud med deres husleje og hele tiden har truslen om udsættelse hængende over hovedet. Den nye rådgivers rolle bliver at lave opsøgende arbejde til disse beboere og gennem rådgivning forsøge at hjælpe dem ud af situationen.

Rådgiveren vil kunne hjælpe beboeren med at skabe kontakt til den rette i kommunen og tale beboerens sag over for kommunen og derved øge chancen for, at beboeren får den rette hjælp. Derudover bliver rådgiveren boligforeningens faste kontaktperson i borgerrelaterede sager over for kommunen. Håbet er, at det vil bevirke et bedre samarbejde mellem kommunen og boligforeningen med det formål at yde den bedste service til beboerne.

finans

Skaber det overblik, der mangler

Det opsøgende arbejde sættes ind i de tilfælde, hvor betaling af husleje gentagne gange har været misligholdt, men det kan også være i sager, hvor der er tale om mulige udsættelser som konsekvens af misligholdelse af boligen eller af klagesager.

Rådgiveren kan hjælpe med at skabe det økonomiske overblik, rådgive om gældsafvikling eller hjælpe i forhold til regler for boligstøtte og andre former for ydelser og eventuelt undersøge, om det er muligt at finde et andet og billigere lejemål.

Rådgiveren kan også hjælpe med dialogen i forhold til banker, kreditorer, myndigheder og kommunale instanser, hvilket kan være en stor udfordring for den enkelte. Trængte beboere får på den måde hjælp til at stabilisere en økonomisk vanskelig situation.

Stillingen skal ses som et supplement til den eksisterende beboerrådgivning, som mange af vores beboere nyder godt af.

Ansættelsen er finansieret med midler fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.

Præsentation af Rikke Foldager Hejn

Jeg er 47 år og uddannet advokatsekretær og har de seneste 23 år arbejdet med sager i relation til økonomisk vanskelige forhold, hvor jeg har hjulpet folk i forbindelse med alt fra fogedretsager til gældssaneringssager og konkursbehandling.

Jeg er vant til hurtigt at skabe mig et økonomisk overblik og kan hjælpe med at lægge et holdbart budget. Jeg at vant til at tale med folk, som står i en svær situation, og er glad for at kunne hjælpe. Så selv om jeg er ansat af Brabrand Boligforening, håber jeg, at beboerne vil føle, at jeg er på deres side – også i dialogen med boligforeningen.

Jeg ser frem til at påbegynde arbejdet.

Rikke Foldager Hejn

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2017-06 Oktober