Besøgende lærte af Gellerups Helheds­plan og Gene­ration­ernes Hus

For første gang blev messen Almene Boligdage afholdt i og omkring Aarhus. Det skete d. 17. og 18. november, og Brabrand Boligforening havde fornøjelsen af at huse to arrangementer

Almene_Boligdage_-_Gellerup

Godt 300 beboerdemokrater og boligselskabsansatte fra hele landet tog på ekskursion til Gellerup og Toves-høj. Her kunne de ved selvsyn se den igangværende transformation – blandt andet virkningen af den nye infrastruktur, etablering af byparken og Aarhus Kommunes kommende domicil for Teknik og Miljø.

Dagen bød også på et foredrag ved Keld Albrechtsen, et besøg i Gellerup Museum, en indføring i Landsbyggefondens arbejde de seneste 50 år samt en rundvisning, hvor guider fortalte om de mange frivillige initiativer i området. Deltagerne fik også mulighed for at smage på lækre specialiteter ”a la Gellerup”.

I den anden ende af byen besøgte en veloplagt gruppe Aarhus Ø. Her blev de fra toppen af Havnehusene præsenteret for visionerne bag Generationernes Hus. Arkitekten på projektet, Claus Jensen fra RUM Arkitekterne, gennemgik hvordan visionerne er indfriet i udformningen af det 30.000 kvadratmeter store byggeri, hvor omkring 500 mennesker vil få deres daglige gang.

Efter en tur op i et af væksthusene i Havnehusene var der en rundvisning på Aarhus Ø ved Aarhus Kommunes stadsarkitekt, Stephen Willacy. Han fortalte om udviklingen af Aarhus Havn og arbejdet med at omdanne de bynære havnearealer fra containerhavn til en helt ny bydel.

Ekskursionens mange deltagere havde vidt forskellig baggrund og kunne derfor tage mange forskellige ting med hjem. De fleste deltagere meddelte, at de tog fra Aarhus med fornyet inspiration.

Almene_Boligdage_-_Aarhus_Ø

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2017-08 December