Vindue til Gellerup og Toveshøj

På gode dage er der op mod 150 gæster igennem Informationscenteret E&P Huset på Karen Blixens Boulevard 39. Så holder busserne i rækker udenfor, og vi holder oplæg ved 1:500 modellen som perler på en snor

Da disse linjer skrives i oktober er det midt i højsæsonen og en hverdag med gymnasieklasser, studerende, grupper af aarhusianere og delegationer fra ind- og udland.

Torsdag den 11. oktober var der fuld gang i huset:

”De første gæster møder altid duften af friskbrygget kaffe fra cafeen. Selvom vi planlægger ugen forud, så er der altid overraskelser. I dag var ingen undtagelse,” siger Anne Katrine Graah Rasmussen, der udover at begå sig som guide, oplægsholder og vært, også har en ledelsesmæssig rolle i huset.

Kl. 9-15 Medarbejdere fra Varde Kommune møder Aarhus Kommune og den lokale ungdomsskole i Aarhus Vest. De holder til i mødelokalet på 1. sal og skal i løbet af dagen både opleve en lokal frokost og på tur sammen med en lokal guide.

Kl. 10 ankommer borgmesterens presseteam til huset for at holde møde. Huset bliver i stigende grad brugt som mødested, og det er også i den anledning, at embedsfolkene besøger huset og får en bydelsvandring.

Kl. 11-12.30 En minibus svinger ind på p-pladsen med 10 ledere og medarbejdere fra Rebild Kommune, der får et oplæg ved modellen og en bydelsvandring på en time med Chadi Ali Kayed.

Kl. 12.30 dukker en gruppe på 20 arkitekter uanmeldt op. Heldigvis kan Chadi springe til, og de får en spontan fortælling ved modellen.

Kl. 12.30 Borgmesterens folk er tilbage fra bydelsvandringen og nyder nu café-stemningen ved de runde træborde, som i øvrigt er produceret af en iværksætter i Iværksætterhuset længere oppe ad Karen Blixens Boulevard.

Kl. 13 Bussen fra Statsgymnasiet i Aarhus Statsgymnasium ankommer præcist, og det myldrer ind med ca. 30 elever og en meget engageret samfundsfagslærer. Disse besøg giver liv i det røde containerhus, og Anne Katrine forsøger at holde den livlige flok til tidsplanen med et oplæg ved modellen.

Kl. 13 ankommer desuden 25 medarbejdere fra Driftsafdelingen i afdeling 4, Gellerupparken, og afdeling 5, Toveshøj. Mens gymnasieeleverne lytter ved modellen, holder Morten Korsgaard gryden i kog med en intro for gruppen uden for på terrassen. Driftsfolkene skal nemlig også omkring modellen, hvor Anne Katrine har fået selskab af Vibeke Dam Hansen, der er informationsmedarbejder. Gymnasieeleverne er nu på vej på bydelsvandring med en lokal guide.

Entreprenørgruppe på bydelsvandring.

Omkring kl. 15 begynder stilheden at sænke sig over teamet. Men kun i en halv times tid idet 25 entreprenører fra Dansk Byggeri ankommer til et par timer, hvor Vibeke og Anne Katrine leverer dagens sidste oplæg, en kort guided tur gennem den nye bypark til boligblokken B4 for at se konturerne af en af de nye lejligheder over porten, der har en fantastisk udsigt ind over Aarhus.

Desuden skal gruppen en tur på taget af det nye parkeringshus ud til Inger Christensens Gade for at se solfangeranlægget, der skal være med til at forsyne Aarhus Kommunes nye hus med strøm.

Der er løbende drop in i huset, og der afholdes løbende formelle og uformelle møder for områdets beboere og aktører, som har deres gang mellem blokkene.

”Vi får besøg fra folk fra hele landet. Gellerup og alt det, der sker af forandringer, er noget, man gerne vil høre om. Heldigvis er det røde containerhus med den faste udstilling og kaffe på kanden, en modtagestation for alle, der er nysgerrige og videbegærlige.” slutter Anne Katrine.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2018-07 November

2018-07 November side 17