Bus hver 5. minut til Holmstrup, Gellerup og Hasselager

Århus Kommune vil gerne lave om på bybus-ruterne. Det skal være lettere og hurtigere at komme frem. I et nyt udspil til en trafikplan opdeles linjerne i såkaldte A-ruter, der i dagtimerne kører hver 5. eller 10. minut langs indfaldsvejene. Herudover suppleres med lokale ruter der forbinder A-ruterne, men som ikke kører så ofte.

A3 kører ad Viborgvej og Jernaldervej, dvs. gennem Holmstrup Mark. Rute 4A kører ad Silkeborgvej med et sving omkring Doktorparken og ned ad Gudrunsvej omkring City Vest. Rute 1A kører ad Skanderborgvej til Hasselager og mod Skanderborg.
Rute 6A afløser nuværende linje 12 som en ny ringvejsrute.

Klik for at se kortet i stor størrelse

Klik for at se kortet i stor størrelse

A-ruterne vil betyde fordele for de fleste århusianere og også de fleste beboere i Brabrand Boligforening. Men Harlev, Lyngby, Borum og den kommende afdeling i Solbjerg skal ikke forvente at få en A-linje i nærheden.
Kommende afdelinger i Tranbjerg Syd og på Århus Havn ser dog ud til også at få A-linjer.

Stadig kun et forslag
Om få måneder bliver trafikplanforslaget færdigt til politisk behandling. Inden der bliver taget beslutning om trafikplanen, vil et detaljeret forslag til den fremtidige trafik blive sendt ud i en offentlig høring i starten af 2010.
Har du allerede nu kommenterer til principperne for den kollektive trafikplan, kan du sende dem til kommunen senest den 30. november 2009. Mærk din henvendelse ”Kollektiv Trafikplan Århus”
Postadressen er: Trafik og Veje, Grøndalsvej 1, 8260 Viby J.
Mailadressen er: kollektivtrafik@mtm.aarhus.dk

Fotocollage baseret på arkivfoto af Ulrik Ricco Hansen

Fotocollage baseret på arkivfoto af Ulrik Ricco Hansen

Fordele og ulemper
I kommunens oplæg nævnes følgende fordele og ulemper ved det skitserede nye busnet med A-buslinjer og supplerende bybusser:

  • A-busserne vil køre direkte og uden omveje. Det minimerer rejsetiden for passagererne, og billiggør driften, fordi det koster færre bustimer.
  • A-busserne vil køre med en meget høj hyppighed, som bl.a. vil minimere den ”skjulte ventetid” og gøre busskift mere effektive.
  • Den samlede rejsetid fra A til Z bliver kortere for de fleste rejsende. Bustransport bliver derfor mere attraktiv for flere borgere.
  • Det nye busnet bliver mere enkelt og letforståeligt. Det betyder især noget for nye kunder, og hvis man rejser anderledes end normalt.
  • Ulempen ved det nye busnet er, at nogle vil få længere gangafstand til stoppestedet.
  • Det kan være en ulempe for nogle, at mulige sammenhænge i det eksisterende net forsvinder.
  • Busdriften i Århus vil blive mere effektiv og derfor billigere. Samtidig forventes der flere kunder, så billetindtægterne bliver større.

LÆS MERE:
Hjemmeside for Århus Kommune: http://www.aarhuskommune.dk
Klare linjer – offentlig debat om fremtidens busnet i Århus og omegn
Nyt A-busnet
Folder: ”Hvordan skal din bus køre i fremtiden? (pdf)
Kort med A-ruter (billede)

Hjemmeside for Midttrafik: http://midttrafik.dk

Blogartiklen er oprettet: 29. okt 2009


Del eller print denne side:  

En kommentar til
“Bus hver 5. minut til Holmstrup, Gellerup og Hasselager”


  • 1

    hans e. jensen skriver:

    det er utroligt at man vil indføre busser hvert 5 minut i dele af århus , og andre områder af kommúnen ikke har bus overhovedet.
    man må erkende at man ikke er dygtig nok til at administrere busdrift i området.
    Oplandet er ved at visne pga af manglende busdrift , men i disse valgtider lefles for de tæt bebyggede områder , der er selvfølgelig
    også flest vælgere.
    en fed ommer
    mvh


 
 


Blog-arkiver: 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | jan | feb | mar | apr | maj | jun | aug | sep | 
© 1970-2019
Skræppebladet - E&P Huset - Karens Blixens Boulevard 39 - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | Kontakt