Hvordan løftes børn fagligt i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven?
Hvilket skoletilbud skal der være til børn i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven? Det har byrådet besluttet, at de vil drøfte i foråret 2019.
Ida Maria Skovgaard Westermann, Kommunikationskonsulent, Børn og Unge.
Gellerup og omegn er under forandring. Nu er turen kommet til skolerne. I maj drøfter Aarhus Byråd, hvordan vi laver gode skoler, der gavner både børn og bydelen.
Hvad mener du, der skal til for, at skolerne i området bliver mere attraktive? Uanset om du er forælder, elev, borger, ekspert, medarbejder eller fra en interesseorganisation, vil vi gerne have dine idéer til, hvordan vi skaber et godt skoletilbud i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven, der også tiltrækker nye familier
Som inspiration kunne dine input komme ind på følgende:
- Har det betydning, hvis skolerne Gellerup, Toveshøj og Bispehaven får en særlig profil? Det kunne eksempelvis være innovation og teknologi, idræt eller som grønt og bæredygtigt område.
- Hvad betyder elevsammensætningen?
- Hvad skal der til i årene, før børnene starter i skole, så de trives og er klar til skolestart?
- Hvordan tiltrækker skolerne både børn fra udsatte og ressourcestærke familier?
Hvorfor spørger vi?
- Børnene i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven skal have mulighed for at klare sig lige så godt, som alle andre børn i Aarhus Kommune. Det gælder i forhold til sprog, fagligt niveau, sundhed og opstart på ungdomsuddannelse. Alle disse faktorer har nemlig stor betydning for deres chancer for at skabe sig et godt liv med uddannelse og arbejde.
- Et attraktivt skoletilbud i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven kan samtidig bidrage til en mere mangfoldig sammensætning af familier. Et godt skoletilbud kan altså bidrage til, at Gellerup, Toveshøj og Bispehaven bliver attraktive bydele med gode boliger og trygge rammer for det gode liv. Bydele med sammenhæng, stærke fællesskaber og social balance.
Kom med dine idéer her
Læs også
▮ Skræppebladets blog,