Tryghedsgarantien træder snart i kraft

Informationsbod på hjul skal sikre, at beboerne får besked om helhedsplanen

Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune arbejder på at være klar til at sætte tryghedsgarantien i gang i foråret 2012.

Men der er mange elementer økonomisk og juridisk, der skal på plads, inden garantien kan træde i kraft i praksis, og vi kan melde ud til beboerne.

Beboerne har hidtil fået information om, at tryghedsgarantien træder i kraft, når der kommer tilsagn fra Landsbyggefonden.

Nu er tilsagnet på de 600 millioner kroner kommet, men vi arbejder fortsat på at få afklaring på blandt andet finansiering og jura, inden der bliver åbnet for garantien.

Aarhus Kommune arbejder på en afklaring vedrørende juraen. Derudover arbejder Aarhus Kommune og Brabrand Boligforening sammen på en løsningsmodel for fordelingen af de udgifter, der kommer som følge af garantien.

Mange spørgsmål skal afklares

Brabrand Boligforening arbejder på at sammensætte garantiens elementer, så udlejningen bedst muligt kan give de berørte beboere en god service, når garantien træder i kraft.

Der er mange spørgsmål, der dukker op i forbindelse med en sådan garanti: Hvilke boliger kan tilbydes, hvordan kommer udflytningen til at foregå, hvad med tomme lejligheder, kan vi flytte beboere, så de bor sammen med ”gamle” naboer, tidsfrister, råderet, kan et nyt køkken ”flytte” med, indskud, flyttehjælp økonomisk og praktisk – og så videre.

Eksempel på en billedvogn

Informationbod på hjul

Brabrand Boligforening er også ved at lægge sidste hånd på den beboerinformation, der kommer til at løbe over tid lokalt, for at give de berørte beboere information og rådgivning. Der vil komme informationsmøder, film på hjemmeside, Skræppeblads-indstik, åbent hus i udlejningen.

Derudover har afdelingsbestyrelserne og Brabrand Boligforening sammen med Aarhus Kommune ”skudt” penge i køb af en stor informationsvogn, der kommer til at køre rundt i området som et rullende informationskontor. Vognen vil blive transporteret rundt af driftspersonalet og placeret ud for de områder, blokke, hvor der er behov for information.

Det rullende informationskontor bliver bemandet af medarbejdere fra både Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune men også afdelingsbestyrelsesmedlemmer fra både Gellerup og Toveshøj har ønsket at være med i bemandingen.

Image-flagskib i hele byen

I informationsvognen vil der være plancher, informationsmateriale med mere og mulighed for at få rådgivning eller komme i dialog.

Informationsvognen bliver Brabrand Boligforening og Aarhus Kommunes ejendom. Det vil sige, at den vil blive brugt løbende som fast informationscenter under Helhedsplanen og har den store fordel, at den kan køre derhen, hvor der er brug for det.

Både Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune vil sørge for, at materialet i vognen også vil være tilgængeligt på både engelsk, arabisk og somalisk.
Men informationsvognen kan også være Helhedsplanens image-flagskib udadtil. Det vil sige, at mulighederne også er der for, at traileren kører til andre steder af byen for at fortælle om Helhedsplanen.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2012-01 Februar

2012-01 Februar side 17