Verdens mest berejste pølsevogn

En lille pølsevogn tjener et stort formål

Ét af tilløbsstykkerne på ethvert bagagerumsmarked er uden tvivl pølsevognen – og når den kommer til Brabrand i skikkelse af Verdens mest berejste Pølsevogn, så får man altså lyst til et ’ristet hotter med det hele’ – også selvom klokken kun er 10.30 en kølig lørdag formiddag.

Verdens mest berejste Pølsevogn sælger hotdogs og kaffe for tredje gang på bagagerumsmarkedet på Silkeborgvej, og det falder helt naturligt, for den er selv en del af et humanitært foretagende, og i denne sammenhæng bidrager Verdens mest berejste Pølsevogn med at donere 10 procent af dagens omsætning til Danske Hospitalsklovne.

Pølsevognen – et tilløbsstykke, der tiltrækker både drenge og mænd.

Pølsevognen – et tilløbsstykke, der tiltrækker både drenge og mænd.

Gratis hotdog = mikrovirksomhed

Verdens mest berejste Pølsevogn’s mission er at inspirere og bidrage til positiv social forandring lokalt og globalt. På sine rejser rundt i verden serveres gratis hotdogs, og de frivillige donationer, der kommer ind, anvendes til at støtte små virksomheder eller yde rentefrie mikro-lån.

I Kina har hotdogsene bidraget til et børnehjem, og i Indien har de støttet en familie til at købe en malkeko, så mælkemanden kan komme to-tre gange om ugen og købe mælk. For Verdens mest berejste Pølsevogn giver det rigtig god mening at hjælpe lokalt med støtte fra danske virksomheder og samarbejdspartnere – både i udlandet og i Danmark – derfor opbakningen til bagagerumsmarkedet til fordel for hospitalsklovnene.

Et kig op i ’loftet’ på pølsevognens udhæng fortæller, hvor Verdens mest berejste Pølsevogn hidtil har været.

Et kig op i ’loftet’ på pølsevognens udhæng fortæller,
hvor Verdens mest berejste Pølsevogn hidtil har været.

Pølsemandens historier

Verdens mest berejste Pølsevogn har hidtil besøgt 17 lande i Europa og Asien samt krydset USA og været et smut i Grønland; i 2016 går turen til Brasilien.

Claudio, som denne dag var den lokale pølsemand, kan berette om pudsige oplevelser i mødet mellem hotdoggen og lokalbefolkningen: f.eks. er italienerne ikke så vilde med rå løg, fordi de lugter og dermed afslører, at ’man har været i byen’.

Claudio fortæller også, at nogle steder har de lokale været i tvivl om, hvordan man spiser en hotdog, og er begyndt ved midten som en sandwich, med ketchup i hele ansigtet som resultat. Men alle steder er de blevet mødt af nysgerrighed og velvillighed overfor de humanitære projekter – og ikke mindst frivillige donationer, der kan omsættes til social forandring.

På denne dag er der vist kun at sige: Verdens mest berejste Pølsevogn sælger dælme en god ’hotter’ – alle penge værd.

NB. Du kan dog ikke få ’med det hele’, for så er der jo udsolgt, men du kan få ’med lidt af hvert’ – tja, en vaks replik er vel et must for enhver pølsemand!

For mere info:
www.verdensmestberejstepølsevogn.dk
www.facebook.com/hotdogmission

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2015-05 Juni

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2015-05 Juni side 15
i sektionen Artikler

forsiden af magasinet 2015-05 Juni

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Gellerup Museum
Gudrunsvej 16, 6
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data