Afd. 11: Bestyrelsen i Odinsgård vil have mere kontrol over opgaverne i afdelingen

Afdeling 11 – Odinsgård

Afdelingen vil ansætte beboere til vedligeholdelse af bygninger og grønne områder

Tekst Anders Nielsen, fotos Elsebeth Frederiksen

På beboermødet i september besluttede beboerne, at de vil have mere kontrol over de opgaver, der bliver udført i afdelingen. Det handler om den daglige vedligeholdelse af afdelingens grønne arealer, elevatorer og rengøringsopgaver i vaskeriet og trappeopgange.

”Kvaliteten af det daglige vedligeholdelsesarbejdet har været jævnt faldende siden oprettelsen af driftscentre i 2012. Ved ansættelse af afdelingens beboere vil afdelingen få engagerede medarbejdere, der vedligeholder egne bygninger og grønne områder. Samtidig er det et socialt tiltag, for når de nye ansatte for eksempel har været ansat i et år, får de måske tiltro til, at de kan klare mere, og langsomt sluses ind på arbejdsmarkedet,” forklarer afdelingsformand Lene Olm.

I budgettet 2020 er der afsat 36 timer til disse opgaver. Beboermødet besluttede, at 10 timer skal tages ud, og at arbejdet fremover skal udføres af ansatte beboere til tariffen for rengøringsarbejde De vil ansætte beboere til arbejdet i små stillinger med for eksempel fire eller to timers arbejdsuge ifølge 3F’s overenskomst. De resterende 26 timer skal fortsat udføres af de ansatte ved Driftscenter Holmstrup.

I afdeling 4 og 12 har man haft lignende ordninger for eksempelvis opgangsrengøring.

Lene Olm ved et legestativ, som børnene ikke har kunnet bruge i lang tid, fordi det ikke er blevet vedligeholdt.

Lene Olm ved et legestativ, som børnene ikke har kunnet bruge i lang tid, fordi det ikke er blevet vedligeholdt.

Nu er der et skilt på rutschebanen om, at den ikke må benyttes

Nu er der et skilt på rutschebanen om, at den ikke må benyttes

Administrationen er imod
Administrationen var ikke tilfreds med afdelingens budget. Derfor blev sagen taget op i foreningsbestyrelsen, hvor der var tre fra bestyrelsen i afd. 11, der havde foretræde.
Bestyrelsen fremførte, at budgetforslaget ville give en besparelse på 72.800 kr. og derved en mindre huslejestigning for 2020 end den, BBBO har foreslået.

Administrerende direktør Keld Laursen argumenterede imod, da foreningen kun ønsker en driftsoverenskomst.

Foreningsbestyrelsen besluttede at indklage afdelingens budget til Tilsynet i Aarhus Kommune.

Afdelingen afventer svar herfra snart.

I hører mere i næste nummer, om det går som afdelingen eller som foreningen forventer.




Del eller print denne side:  


Skriv en kommentar til denne side (artikel) LÆS VILKÅR FOR DEBAT


 
 
© 1970-2020
Skræppebladet - E&P Huset - Karens Blixens Boulevard 39 - 8220 Brabrand
| Vilkår for debat | Privatlivspolitik | Kontakt