Nyt fra bestyrelsesmøder
(maj ’23)

På foreningsbestyrelsens møder d. 20. marts og 24. april blev rigtig mange væsentlige sager behandlet, men her bliver kun plads til nogle få. Boligforeningen havde holdt møde med borgmesteren, hvor også formanden for afd. 5, Toveshøj, var til stede. Vi blev enige om at sætte skub i arbejdet med den kommende helhedsplan for afdelingen. Dette vil nu resultere i en række arbejdsmøder, hvor vi i samarbejde med afdelingsbestyrelsen vil gennemgå de mange elementer i denne omfattende plan. Den har i sagens natur afgørende betydning for Toveshøj, men også for boligforeningens samlede økonomi, fordi vi har haft et betydeligt huslejetab på Toveshøj. Det skal dækkes gennem planen – for ellers ville boligforeningen stå med regningen.

Vi havde modtaget et forslag fra afd. 26, Kildeagervej, om opstilling af ladestandere til el-biler. Forslaget havde principiel karakter, fordi man ønskede, at boligforeningen skulle betale for opstillingen i de enkelte afdelinger. Vi ser naturligvis gerne, at folk går over til mere klimarigtige biler, men desværre kan vi ikke finde de penge i boligforeningens kasse. Der er også det principielle spørgsmål, om folk uden elbil skal betale for løsningen. Dette har nok haft betydning for, at beboermøder har nedstemt forslag om, at afdelingen skulle betale. Personligt håber jeg, at de el-selskaber, som har tjent så styrtende på inflationen, vil oprette ladestandere. Det er trods alt dem, der kommer til at tjene penge på at sælge strømmen.

På mødet d. 20. marts godkendte bestyrelsen en ny strategi for boligforeningen, som vi vil sende til repræsentantskabet. Her skriver vi bl.a. om vores byggepolitik, klima, socialt ansvar og videreudvikling af beboerdemokratiet. Og d. 24. april godkendte vi beretningen for 2022, som skal behandles af repræsentantskabet i maj. Tilsammen giver de to tekster et ganske omfattende billede af, hvad der foregår og gerne skulle ske fremover i boligforeningen.

På mødet d. 24. april godkendte vi boligforeningens regnskab for 2022, som viser et underskud på en lille million kr. Det er repræsentantskabet, der endeligt godkender regnskabet. Den vigtigste årsag til underskuddet er kurstab på vores obligationer på 3,6 mio. kr. som følge af inflationskrisen. Også vores afdelinger har tabt penge på den konto, men de kan hente tabet fra egne henlæggelser. Uden kurstabene ville boligforeningen faktisk have haft overskud, da vi har gennemført betydelige besparelser. Vi har sparet hele vejen rundt – bl.a. ca. 1,8 mio. kr. på personaleudgifter og f.eks. 240.000 kr. på mødeudgifter m.v. i foreningsbestyrelsen og repræsentantskabet. Og boligforeningen er i 2022 blevet registreret som nonprofit virksomhed, hvilket giver besparelser på IT-licenser. Vi vil i den kommende tid være nødsaget til at fastholde den sparsommelige linje.

Endelig har vi drøftet Skræppebladets økonomiske krise. Det er jo dyrt nu om dage at udkomme på papir – og de 475.000 kr. om året, som boligforeningen hidtil har brugt på Skræppen, rækker ikke længere til så mange numre hvert år. Bestyrelsen vil nu over for redaktionen spille ud med en plan om at lave en nærmere analyse af vores muligheder elektronisk og på papir. Vi sigter på, at repræsentantskabet til næste år kan vedtage en ny model. Indtil da vil bestyrelsen være indstillet på at afsætte en halv million kr. i 2024, så vi forsat kan få et antal numre på papir til næste år. Men det er altså en overgangssituation. En langsigtet løsning må findes.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2023-03 Maj

2023-03 Maj side 17