Nyt fra bestyrelsesmøde marts ’24

Siden sidste nummer af Skræppebladet har foreningsbestyrelsen afholdt to møder. På mødet d. 22. januar blev vi orienteret om, at Aarhus Kommune havde fremsendt aftale om udlejning for +55 boliger i afd. 10, Rødlundparken, afd. 16 ,Seniorbo Voldbækhave, afd. 22, Sonnesgården, afd. 23, Skovhøj og afd. 31, Havnehusene, for en ny fireårig periode. Den fremsendte aftale var identisk med de senest gældende aftaler for afdelingerne.

Imidlertid besluttede Sonnesgårdens beboermøde i 2022, at der skulle forsøges vedtaget en ændring af +55 udlejningsaftalen, så der gives fortrin til beboere i aldersgruppen 55-75 år, men dog således, at der fortsat ikke skal være nogen øvre aldersgrænse ved intern udlejning. Begrundelsen er en stadigt stigende gennemsnitsalder blandt beboerne. Forslaget er også relevant for afd. 16, Seniorbo Voldbækhave.

Boligforeningen rejste allerede dengang ønsket over for kommunen, og bestyrelsen besluttede derfor på mødet i januar endnu en gang at tage dette ændringsforslag op med Aarhus Kommune og håber nu på kommunal godkendelse heraf.

Den 11. december drøftede vi forvaltningen af afdelingernes og foreningens opsparede midler samt de daglige bankforretninger. Vi har været igennem en periode med negative renter og ringe afkast, og det har også kunnet mærkes i afdelingernes regnskaber – og dermed på huslejen. Men renten er steget, og vi kan lige nu få op mod tre procent i banken.

Boligforeningen har investeret ca. 965 mio. kr. i værdipapirer fordelt på fem kapitalforvaltere. Derudover placerede vi i foråret 50 mio. kr. på en aftalekonto i Danske Bank med et afkast på 2,82 % – og nu er der så behov for at placere yderligere 70 mio. kr. Vi besluttede at placere 60 mio. kr. i kapitaldepot hos Arbejdernes Lands-bank og 10 mio. kr. hos Jyske Bank.

Endelig er seks af de største og sikreste pengeinstitutter indbudt til at byde på varetagelsen af de daglige bankforretninger.

Vi fik en dårlig nyhed i slutningen af 2023: Skovgårdsparken røg igen på listen over udsatte boligområder. Derfor skal der nu ydes en ekstra indsats for at få afdelingen af listen igen. Vi ønsker sammen med afdelingsbestyrelsen, Aarhus Kommune, Landsbyggefonden og vores naboer i AAB, der også har en afdeling i Skovgårdsparken, at fremskaffe midler til at komme i gang. Hvis alle lægger kræfterne i, skal det nok lykkes. Boligforeningernes administrationer samarbejder nu med afdelingsbestyrelserne om udarbejdelse af et forslag til beboermødebeslutning om boligsociale indsatser.

Bestyrelsen fik orientering om, at den kommende og meget omfattende ny helhedsplan for Toveshøj kan forventes sendt til godkendelse på et beboermøde i vores repræsentantskab og i byrådet i løbet af sommerhalvåret. Dette forudsætter, at der i maj/juni opnås enighed med borgmesteren om planen. Vi arbejder nu intenst sammen med afdelingsbestyrelsen om udarbejdelsen af forslaget. På mødet i vores foreningsråd d. 6. februar blev deltagerne fra de forskellige afdelinger orienteret om de kommende forhandlinger.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2024-01 Marts

2024-01 Marts side 22