Klummen
Se, lyt og forstå
Om den vanskelige samtalekunst
Af Inger Bloch. Illustration af Jesper Ankjær
Da jeg for hen ved 37 år siden blev ansat i Musikkonservatoriets studieadministration, blev jeg straks sendt på ”Introduktionskursus for nyansat personale i statens tjeneste”.
Der var flere mere eller mindre relevante fag på kurset, men ét af emnerne gjorde indtryk på mig: SAMTALETEKNIK med temaet: SE, LYT OG FORSTÅ.
Idéen var naturligvis, at man ville blive bedre til at besvare spørgsmål og give vejledning, hvis man var meget opmærksom på den spørgende og dermed gjorde sig helt klart, hvad spørgsmålene indebar eller, hvad problemerne kunne være.
Se
Nu er det jo ikke kun på arbejdspladser, at det er vigtigt at forstå hinanden – det gælder overalt, hvor mennesker er sammen. Det er en rigtig god idé at se på andre, når de taler til én.
Ikke mindst i omgang med mindre børn, hvor vi voksne måske ikke helt forstår, hvad de siger – ja så hjælper det gevaldigt at SE på dem; børnenes ansigtsudtryk og kropssprog udtrykker rigtig meget.
Hvis du har en gæst til middag, og han siger: ”Det var dog en herlig sovs”, er det en kompliment, hvis han ser tilfreds ud mens han udtaler sig; men hvis han laver himmelvendte øjne, betyder det lige det modsatte – (det betyder samtidig, at han er uhøflig og ikke fortjener at blive inviteret en anden gang, men det er en helt anden historie).
Lyt
Et vigtigt bud! Giv dig tid til at lytte ordentligt til, hvad en anden person siger. Vi har nok alle sammen prøvet kun at spekulere på, hvad vi selv vil fortælle eller spørge om, mens en anden har ordet (typisk, hvis man deltager i et møde).
Det er ikke særlig smart – på den måde kommer man nemt til at tale forbi hinanden, afbryde eller blot gentage noget, der allerede er blevet sagt. – Dette kan sommetider medvirke til, at et møde kan trække ud i det uendelige!
Et andet forhold, der kan gøre sig gældende, er, hvis man har en forudfattet mening om personen: Man tænker måske: ”Jeg ved nøjagtigt, hvad han vil sige” og lytter derfor ikke. På den måde kan man få den opfattelse, at vedkommende har sagt noget ganske andet end det, han faktisk sagde – det er altså ikke godt!
Forstå
Det er selvfølgelig lettere at forstå, hvad der er blevet sagt, hvis man har ”set” og ”lyttet”.
At forstå meningen med en udtalelse har også noget at gøre med den situation, personen, der udtaler sig, er i.
Sommetider kan den samme sætning betyde noget helt forskelligt: Når vi er ved stranden, og solen skinner, siger vi måske: ”Sikke et dejligt vejr, det er i dag!” Men hvis en landmand kommer udenfor, og det er begyndt at øsregne efter en tørkeperiode, udtaler han måske den samme sætning og med lige stor glæde: ”Sikke et dejligt vejr, det er i dag!”.
Hvordan vi forstår noget, vi hører, er også farvet af, hvem der siger ordene:
Kim Larsen udtalte for nylig i et interview: ”Hvis man brokker sig som ungt menneske, er man ”en vred ung mand”, men hvis man brokker sig som ældre, er man ”en sur gammel stodder””.
Prøv selv
Nå, spøg til side. Tænk over de 3 gode ord: ”Se, lyt og forstå” – Prøv eventuelt selv teknikken – den kan virkelig forbedre en samtale!
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2009-06 Juli