Klummen
Reklamens magt – og en god idé
af Inger Bloch – illustration af Jesper Ankjær
Træt af reklamer?
Et bump i entréen – og så kom der igen reklamer!
Hvorfor kommer de altid, når man netop har ryddet op og båret aviser og reklamer ned i containeren?
Det må være både dyrt og ressourcekrævende at fremstille den store mængde af reklamer, hvoraf mange ikke engang bliver kigget igennem, før de smides ud. – Og hvem betaler? – ja i sidste ende må det jo være os selv som forbrugere!
Jeg ved da godt, at man bare kan frabede sig reklamer, hvis man er så irriteret over dem, men det er alligevel ikke så enkelt endda, for NOGLE af dem vil man jo gerne se, således at man kan redde sig nogle gode tilbud!
Lav en billedbog
Da mine børn var små, lavede deres farmor de dejligste pegebøger til dem. Hun klippede billeder ud af reklamer og ugeblade og klistrede dem ind i en udklipsbog eller et stilehæfte.
Jeg har selv taget idéen op og forsynet børn i omgangskredsen med hjemmelavede billedbøger.
Så altså: I stedet for straks at smide reklamerne ud, kigger man dem igennem og finder brugelige billeder – det vil sige: Tydelige billeder uden priser henover – og så klipper man ud og samler materialet. Jeg brugte skolelim eller limstift til at klistre med, og sommetider sorterede jeg billederne i emner, således at der f.eks. blev en side med tandpasta, tandbørste, pyjamas, seng, bamse osv – en side med bukser, strømper, trøjer, kjoler – måske en side med blomster – eller en juleside – eller en side med dyr – Kun fantasien sætter grænser for, hvordan man kan samle billederne.
Sådan en bog kan også bruges sådan, at man peger på et billede og så siger, hvad det forestiller – både på dansk og et andet sprog. Vupti! Man har en sjov ordbog for børnene (og måske også for de voksne?)
Det er hyggeligt at kigge i sådan en ”Hvad-er-det – bog” sammen med et barn, og børnene er selv rigtig gode til at finde på historier om billederne.
Man kan jo også blive helt pædagogisk, hvis man f.eks. har sat billeder ind af høne, æg, kyllinger – men så må man også være forberedt på, at man kan ende i en diskussion om, hvad der kom først: Hønen eller ægget!
Nu sidder jeg næsten og får lyst til at lave sådan en pegebog igen – måske skulle jeg tøve lidt med at smide reklamerne ud og lige bladre dem igennem først?
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2009-09 November