Plejeboliger og ældreboliger på Toveshøj

Aarhus Kommune klar til hurtig start på byggeri af plejeboliger over for Bazar Vest

Nu er der givet grønt lys til at opføre plejeboliger, ældreboliger og et sundhedshus med lokalcenter-faciliteter på Toveshøj. Aarhus Kommune har givet tilsagn om, at de har penge til at bygge plejeboliger samt lokalcenter, der skal være en del af det nye sundhedshus.

”Det er virkelig positivt, at Helhedsplanen nu udmønter sig konkret i det ønske, som Toveshøj længe har haft, nemlig at sikre gode bovilkår for de ældre, der gerne vil blive i afdelingen. Med Sundhedshuset bliver der samtidig en række aktiviteter for alle beboere. Det er dog en forudsætning for, at byggerierne kan gå i gang, at vi helt konkret får vejprojektet på plads,” siger Keld Albrechtsen, formand for ad hoc-udvalget i Brabrand Boligforening.

Blok A17 omdannes til ældrebolig

Det er også en del af Helhedsplanen, at en blok på Toveshøj omdannes til ældreboliger. Beboerne har på beboermøde peget på, at blok A17, Edwin Rahrsvej 18 – 26, bliver udpeget til ældreboliger. Det er lige ud til den kommende Bazarplads.

Det nye sundhedshus samt plejeboligerne opføres som nye bygninger, også ud mod Bazarpladsen.

Ombygningen af en blok til ældreboliger og opførelse af et sundhedshus finansieres med Brabrand Boligforenings midler fra Landsbyggefonden samt finansiering fra Aarhus Kommune til blandt andet lokalcenterfaciliteter i huset.

Plejeboliger finansieres af Aarhus Kommune. Kommunen har meldt ud, at man er klar til at gå i gang i foråret 2013 med opførelse af plejeboligerne.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2012-10 december

2012-10 december side 13