Rundtur i Rymarken: Kom indenfor i udlejningen

I de seneste tre numre af Skræppebladet har vi taget læserne med rundt på Rymarken for at give et indblik i, hvad de enkelte afdelinger laver. I dette nummer går turen forbi udlejningsafdelingen

I stueetagen på Rymarken ligger udlejningsafdelingen. I det daglige arbejder her seks medarbejdere. På alle hverdage åbner telefonerne og dørene for personlig betjening kl. 9.30, og indtil de lukkes igen, er alle medarbejdere travlt beskæftiget ved skranken og skrivebordene. I de kortvarige pauser fra betjeningen er der mange opgaver, der skal løses.

Når en bolig bliver opsagt, sendes boligen i tilbud til de forreste på ventelisten. Nogle gange skal der sendes tilbud ud ad flere omgange, før en ny lejer er fundet. Når dette er sket, skal der laves en lejekontrakt, opkræves 1. måneds husleje og indskud og sendes information om afdelingen og lejemålet ud til den nye lejer.

Det er dog ikke kun i forbindelse med indflytning og fraflytning, at udlejningsmedarbejderne kommer på arbejde. De rådgiver i stor udstrækning beboerne i forhold til regler, reglementer, vedtægter, restancer m.v. samt rådgiver personer, der står på ventelisten om, hvilke muligheder der findes på AarhusBolig.

Der er meget lovgivning og mange regler, som udlejningsmedarbejderne skal være ajourført i – for eksempel når det gælder fleksibel udlejning. Der er samtidig et tæt samarbejde med Aarhus Kommune, Kollegiekontoret, Aarhus Bolig og mange andre eksterne instanser for at sikre folk tag over hovedet.

Derudover er udlejningsmedarbejderne kontaktpersoner for afdelingsbestyrelserne om alt vedrørende udlejning og ventelister. Udlejningen samarbejder også tæt med økonomiafdelingen, driften og servicelederne, og deres arbejde inkluderer også udlejning af garager, kælderrum og erhvervslejemål.

Hver medarbejder har ansvar for en række afdelinger, hvor vedkommende tager sig af de opgaver, der løbende skal løses, hvad end det er den nævnte ind- og udflytning, klagesager, spørgsmål vedrørende afdelingens reglementer eller booking af selskabslokale.

Har medarbejderen en afdeling, hvor der ikke er så lang venteliste til boligerne, spiller han eller hun samtidig en aktiv rolle i at få fyldt ventelisten op og tilsvarende forsøge at nedbringe lange ventelister i andre afdelinger.

Udlejningsmedarbejderne guider og vejleder også beboere i brugen af boligforeningens hjemmeside, og sørger for at få den opdateret med den nyeste information. Det meste af medarbejdernes tid går dog med telefonopkald og de mange henvendelser fra beboerne i Brabrand Boligforening, der hver dag finder sted på kontoret på Rymarken.

Læs også

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2018-03 Maj

Rating

Synes du om artiklen?

Hjælp Skræppebladet med at blive bedre - giv en hurtig feedback.

  • Øv - ikke god
  • Nogenlunde
  • OK
  • Cool - god artikel
  • Kan anbefales
Klik på en smiley - du kan skifte mening bagefter.
Kommentar

Deltag i debatten og skriv kommentar som vises til alle

Skriv en kommentar

Denne side:

Kilde

Denne artikel er bragt i
Skræppebladet
2018-03 Maj side 12
i sektionen Foreningen

forsiden af magasinet 2018-03 Maj

©Copyright

Skræppebladet har copyright til denne artikel.

Det er ikke tilladt at kopiere eller viderebringe elementer uden skriftlig aftale.

Den eksklusive copyright tilhører de originale bidragsydere fx skribent og fotograf.

Læs mere om copyright på Skræppebladet

Kontakt

Skræppebladet er forenings- og beboerblad i Brabrand Boligforening

Skræppebladet
Gellerup Museum
Gudrunsvej 16, 6
8220 Brabrand

Se seneste kolofon og kontakt redaktionen for nærmere information om denne artikel.

Web-sektioner

Nyheder

Magasin

Aktiviteter

Afdelingerne

Foreningen

Debat

Mine bogmærker

henter data

Mine seneste artikler

henter data