Artikler med emnet konference
I alt 33 sider blev fundet. Her vises 0 (resultatside 1)
Seneste nyt om ghettolisterne (dec 2024)
Dortesvej 25-31
Skovgårdsparken er ude af parallelsamfundslisten Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen offentliggjorde søndag den 1. december kl. 20 listerne over parallelsamfund og udsatte boligområder (tidligere ghettolisten). Få timer før Skræppebladet gik i trykken kom nyheden om at Skovgårdsparken ikke længere er på listen med parallelsamfund. Læs mere på Skræppebladet webnyheder. Demonstration på Christiansborg Slotsplads den 1. december. 13. februar forventes nyt fra EU-Domstolen På datoen for ghettolisternes offentliggørelse,
Hvordan skal vi bygge, og hvordan skal vi bo?
Repræsentantskabsseminar 2024
Hvordan skal vi bygge, og hvordan skal vi bo? Sådan lød temaet for årets repræsentantskabsseminar, der for andet år i træk blev afholdt på hotel- og konferencecentret Horisont i Aarhus N den 9. og 10. november 2024. 50 deltagere fra 17 forskellige afdelinger, foreningsbestyrelsen, repræsentanter for såvel ikke-bolighavende som medarbejdervalgte i repræsentantskabet samt ledere og medarbejdere fra administrationen var lørdag formiddag samlet og klar til at tage
Set på nettet (juli '24)
Lukning af lokale medier, diskgolf, blinde alarmer, affalds-kit, skoler, madkiosk, folkehuse, aktindsigt
Skræppebladet forsøger at holde et vågent øje med relevante nyheder på internettet. Vi præsenterer her udvalgt nyt fra de seneste par måneder. Lokale radio/tv-stationer lukker efter millionkrav Fire Aarhus-medier, bl.a. Gellerup Radio, har modtaget krav om tilbagebetaling af støtte fra Radio- og tv-nævnet. Nu er to af medierne officielt gået konkurs. Men de to andre selskaber lukker og slukker også, bekræfter Rui Monteiro, der er manden bag medierne. Fagbladet
Set på nettet (marts '24)
Fælleshus, hvervekampagne, snusbøtter, dødsfald, letbane, milliondyre familier
Naboer raser over A. Enggaard Den gamle Jaka-fabrik i Brabrand står som en efterladt ruin. Men det er ikke, hvad beboerne i området blev lovet. I 2019 fremgik det, at bygningen ville blive totalrenoveret og fremadrettet omdannet til et fælleshus. Formanden for Brabrand Årslev Fællesråd, Carsten Strange Jensen, deler naboernes frustration. Rådmand Nicolaj Bang forsøger nu også at få entreprenørfirmaet til at gøre noget. TV2 Østjylland, 20. februar (med
Fokus på beboerdemokrati, sociale fællesskaber og bæredygtig omstilling
Boligforeningens repræsentantskab samledes til et seminar
"En stærk forening" var overskriften for et seminar, som Brabrand Boligforening holdt i starten af oktober på konferencecenteret Horisont. Knap halvdelen af repræsentantskabet deltog i det lidt forlængede døgn, hvor der blev sat fokus på beboerdemokrati, sociale fællesskaber og bæredygtig omstilling. Repræsentanter fra 18 af boligforeningens 28 afdelinger, to medarbejderrepræsentanter samt foreningsbestyrelsen og ni medarbejdere fra administrationen sad lørdag formiddag klar rundt om bordene. De blev først
Set på nettet
Skole, boligformer, genbrug, indkøb, plejehjem (okt '23)
Skræppebladet forsøger at holde et vågent øje med relevante nyheder på internettet. Vi præsenterer her udvalgt nyt fra de seneste par måneder. Verdensbadet i Gellerup bliver nedskaleret til et familiebad Det stort anlagte 'Verdensbadet' i Gellerup bliver nu til et halvt så stort 'Familiebadet' fra planlagt 10.000 m² til 5.000 m² - fra 400 millioner kr. til 250 millioner kr. Din avis, lokalavisen Aarhus, 16. september Fællesråd afviser City
Fremtidens Boligfællesskaber: En rejse gennem tiden
Miniserie: Skræppebladets forslag til sommerlæsning og -lytning
Vil du gerne have et indblik i, hvordan fremtidens kommunikation i almene boligforeninger kan se ud? Tag med på en rejse ind i fremtiden - om 10 år og om 100 år! Velkommen til en spændende rejse ind i fremtidens almene boligforeninger! I denne blogpost vil vi udforske to fascinerende scenarier, der giver os et indblik i, hvordan kommunikationen mellem beboere har udviklet sig i år 2033 og 2123. Tag
Nyt fra bestyrelsesmøde
(nov. '22)
En ny strategi for boligforeningen var et af de allervigtigste emner på bestyrelsesmødet d. 19. september. F.eks. blev vi på vores repræsentantskabskursus i marts opmærksomme på, at vores politik på klimaområdet godt kunne trænge til en opdatering - og i det hele taget er det bestyrelsens vurdering, at der er behov for en ny strategi på flere områder, som i dag er i rivende forandring. Vi diskuterede,
IværksætterCluster Gellerup tog til Kiel på dating
Udveksling og deling af ideer om iværksætteri med venskabsbyen syd for grænsen
En lille delegation med repræsentanter fra de tre iværksætterhuse i Gellerup satte sig en onsdag morgen i september i bilerne og kørte tre timer mod syd til Kiel, der er hovedstad i delstaten Slesvig-Holsten. Kiel er havneby med godt 250.000 indbyggere, og siden 2019 har den været venskabsby med Århus. Fremme i den smukke gamle Hansestad blev de århusianske iværksættere taget godt imod af repræsentanter fra nogle af de
Set på nettet juni-22
Tips til aktuelle omtaler
Læs bl.a. om Dronning Margrethe i Aarhus, kultur og arrangementer, arkitektur-konference, debat og kommentarer, hjælp til Ukraine og meget mere. Vi Fællesskaber: Hvordan ønsker vi at Gellerup skal være? Som en del af Aarhus Architecture Festival arrangerer Galleri Andromeda 8220 i de kommende tre dage en minifestival om fællesskaber i Gellerup i transformationen fra boligområde til bydel. Der vil være oplæg, fællesspisning, debat, udstilling og film. Helhedsplanen fokuserer på den
Set på nettet marts '22
Tips til aktuelle omtaler på nettet
Porten i Gellerup lyser grønt for at sætte fokus på bæredygtighed Ligesom flere andre aarhusianske vartegn lyser porten i Gellerup 29. marts - 3. april op i grønt for at markere event for bæredygtig by, Greenlight Aarhus, der sætter Aarhus i et grønnere lys. Her kan du dykke ned i mere end 100 aktiviteter på tværs af byen med eksempler på, hvordan FN's Verdensmål om bæredygtighed omsættes til
Beboerdemokrati med fokus på bæredygtighed og fremtidens samarbejde
Første weekend i marts tog boligforeningens repræsentantskab på seminar i Grenå
Kristian Würtz fortalte om sine bevæggrunde for at søge jobbet som direktør. Efter to år med corona-aflysninger lykkedes det den 5.-6. marts endelig et halvt hundrede repræsentantskabsmedlemmer at komme af sted på et to-dages seminar, der bød på flere oplæg og også workshops, hvor beboerdemokraterne selv fik fingrene i bolledejen gennem case-arbejde, der stillede skarpt på organisationen. Overskrifterne for årets seminar lød: "Hvad ser foreningen ind i
Insekthoteller og fuglehuse til ugler og falke giver mening
Beboerdemokraterne tog et grønt kig på afdelingerne oppefra
Holmstrup Mark har masser af gode bud på grønne initiativer. Efter opsangen fra Danmarks Naturfredningsforening var det afdelingsbestyrelsernes tur til at kigge på deres egne afdelinger lidt fra oven. Rundt på væggene i konferencelokalet var ophængt luftfotos af alle afdelingerne, så medlemmerne kunne gå i gang med at udtænke egne strategier for, hvordan der kommer mere biodiversitet ind i områderne. Mathias L. Kofoed-Ottesen ledte indsamlingen af
Alle elsker Laden
Det hele startede med, at afdelingsbestyrelsen inviterede afdelingens beboere på inspirationstur for at se på andre beboerhuse. Derefter havde de en workshop, hvor der var mulighed for at komme med alle deres idéer og drømme. "Vi er rigtig stolte af byggeriet. Alle elsker Laden, så det er vigtigt, at det er vores hus. Det har haft stor betydning, at vi er blevet inddraget i alt lige fra stort til
Så tager vi Generationernes Hus i brug
I dag, onsdag den 21. oktober flytter de første knap 40 unge ind i Generationernes Hus på Aarhus Ø I løbet af efteråret og vinteren 2020 flytter både ældre, familier og mennesker med handicap også ind, og den 1. november åbner husets egen daginstitution med plads til 150 børn. Det bliver et helt unikt hus med fællesskab og samvær øverst på dagsordenen, hvor alle har mulighed for at give
Repræsentantskabsseminar gav mange nye indtryk og inspiration
41 medlemmer af repræsentantskabet og fem medlemmer af foreningsbestyrelsen havde tilmeldt sig foreningens traditionelle november-konference, der varede fra lørdag kl. 10 til søndag kl. 11.30
Keld Albrechtsen, formand for foreningsbestyrelsen, startede seminaret ved at give noget statistik. Der findes ca. 600.00 almennyttige boliger, hvoraf Brabrand Boligforening har ca. 1 procent, dvs. ca. 5000 boliger. Keld Albrechtsen slog fast, at hvis man bruger den internationale skala/standard, har vi i Danmark nogle overordentlige gode boliger. I Danmark tåler vi ikke fejl og mangler, men vi vil gerne bygge videre på det fundament, som vores forfædre
Det blev et knebent ja til udviklingsplanen for Gellerup og Toveshøj
Det var tæt løb, da repræsentantskabet stemte om udviklingsplanen " Vi har ikke en chance. vi bliver slagtet," sagde formanden for Brabrand Boligforening, Keld Albrechtsen, da han anbefalede et ja til udviklingsplan for Gellerup og Toveshøj. Inden disse ord fra Keld Albrechtsen havde der været mange indlæg, hvor de fleste anbefalede et nej. Et af indlæggene var fra Anett S. Christiansen, formand for Toveshøj, som begyndte med at fortælle, at
Bøj en fisk, og slip dine vaner løs
Det blev til meget mere end arme bøj og arme stræk, da repræsentantskabet sluttede en lang kursusdag af med at blive udsat for foredragsholder, biavler og vinterbader Torben Wiese, der gav et ordenligt spark til vanetænkningen
Konference om Fælles driftscentre "Den sværeste opgave er at se vaner, som man ikke vidste, at man havde. Det handler om at få øje på vanemanuskriptet. At have nærvær og at være nær, være i nuet," rådede Torben, der undervejs sprang rundt på bordene. Torben Wiese "Har du været til stede i nuet? Hvordan var det, og hvilken indflydelse fik det på dit liv?" spurgte Torben og
Inspiration til arbejdet med fremtidens fælles driftscentre
Boligforeningens repræsentantskab fik redskaber til tackle tidens mange udfordringer
Godt halvdelen af Brabrand Boligforenings 121 mand store repræsentantskab satte i weekenden den 3.-4. marts kurs mod Grenå for at deltage i forårets konference, hvor der blev sat fokus på boligforeningens arbejde med fælles driftscentre. Repræsentanterne fra Hasselhøj arbejder med opgaven. Det er Visionsgruppen, der blev nedsat på sidste års repræsentantskabsmøde, der sammen med foreningsbestyrelsens kontaktudvalg havde planlagt programmet for konferencen, der lå i forlængelse af november
Fingrene væk fra lejernes penge!
På konferencen blev repræsentantskabet enige om følgende udtalelse som svar på regeringens ghettopakke
Repræsentantskabet for Brabrand Boligforening, Grenå - den 4. marts 2018 Regeringen må tage medansvar Brabrand Boligforenings repræsentantskab finder det forkert, at regeringen ikke selv tager et medansvar i forbindelse med finansieringen af regeringens udspil "Ét Danmark uden parallelsamfund". De problemer, som over årtier er opstået i nogle af de udsatte boligområder, er et resultat af forfejlede politikker inden for integrations-, bolig-, social- og beskæftigelsespolitik. Derfor er det ikke
Staldtips fra Vestegnen om effektiv drift
Inden repræsentantskabets medlemmer søndag tog hul på snakken om afdelingsstyrede driftscentre, kiggede Ulrik Brock Hoffmeyer, direktør i BO-VEST, forbi Kystvejens Konferencecenter
Konference om Fælles driftscentre BO-VEST administrerer snart fire boligorganisationer med godt 15.500 boliger og 370 medarbejdere og har allerede taget hul på opgaven med at lave en effektiv drift, som skal sikre beboerne en lavere husleje. Ulrik Brick Hoffmeyer "Det er gjort under hensyntagen til, at effektivitet og trivsel skal være i balance. Fra starten har vi fortalt, hvad det er, vi gør, og hvorfor," sagde Ulrik,
Husk at behandle folk, som de vil behandles
Med baggrund som beboer og afdelingsformand i Boligforeningen 10. marts 1943 var kommunikationsrådgiver Andres Tue Møller på hjemmebane med sit indlæg om, hvordan afdelingsbestyrelser kan kommunikere til og med beboerne
Konference om Fælles driftscentre Andres hjælper i dag mange bestyrelser med, hvordan de kan lykkes med en god dialog. Det handler i høj grad om, hvordan bestyrelserne selv præsenterer sig, og hvilket billede de giver beboerne. Andres Tue Møller "Det starter med, hvor godt bestyrelsen kender sig selv. Har I gjort forskelligheder til en styrke, spiller I hinanden gode? spurgte Andres og opfordrede bestyrelsen til at tage
Find dit pølsebrød ved at lytte nysgerrigt og tale mindre
Fremtiden tilhører de nysgerrige, fastslog Johathan Løw, der var konferencens første oplægsholder. Manden, der tidligere var en af Danmarks bedste badmintonspillere, blev i 2013 kåret som Danmarks bedste leder
Konference om Fælles driftscentre Repræsentantskabet fik gode råd til, hvordan man involverer og skaber resultater: Lyt højere og tal mindre. Jonathan Löw "Det er godt at se ligheder fremfor forskelle, og det kan trænes. Demokrati handler om relationer og respekt, og at det starter med mennesker," sagde Jonathan, der har rejst jorden rundt og talt med mange ledere og iværksættere. Det har han skrevet to Guru-bøger om,
Beboerdemokrater skal trænes i at styre et driftscenter
Først i marts tager boligforeningens repræsentantskab på konference i Grenå
Driften, og hvordan fremtidens driftscentre i Brabrand Boligforening skal fungere, bliver et af hovedtemaerne på dette års repræsentantskabsseminar, som finder sted 3.- 4. marts på Kystvejens Konferencecenter i Grenå. Her er alle medlemmer af boligforeningens afdelingsbestyrelser inviteret til at deltage i et døgn, hvor der bliver fokus på at klæde beboerdemokratiet på, så det kan løse de opgaver og udfordringer, der findes hjemme i afdelingerne. Repræsentantskabet holdt
Brabrand Boligforening kigger ud i fremtiden
Strategien frem mod 2020 præsenteret for repræsentantskabet på boligforeningens seminar
Godt et halvt hundrede medlemmer af Brabrand Boligforenings repræsentantskab havde taget imod invitationen til at deltage i boligforeningens repræsentantskabsseminar. Det blev holdt lørdag den 7. november på Koldkærgård Konferencecenter i det nordlige Aarhus. Der var repræsentation fra 16 af boligforeningens 25 afdelinger, og de mange afdelingsbestyrelsesmedlemmer havde ved tilmeldingen skullet vælge sig ind på to af seminaret fire workshops, som om eftermiddagen blev gennemført af medlemmer fra foreningsbestyrelsen. Workshoppenes
Få, men engagerede deltagere til Beboernes Stemmes træf i Fredericia
Beboerrepræsentanter fra områder på den såkaldte ghettoliste fik input om image og debat med to folketingspolitikere
Efter ringekampagner fra nogle medlemmer af Beboernes Stemme havde 27 beboerrepræsentanter meldt sig til Beboernes Stemmes Træf 2014 i Fredericia. Weekenden skulle handle om image og branding, som er aktuelt for områder på ghettolisten. 12 af landets nuværende 33 såkaldte ghettoområder havde sendt repræsentanter til træffet, hvor et af formålene blandt andet var, at de aktive beboerrepræsentanter kunne udveksle erfaringer og give hinanden inspiration. Beboernes Stemme er et landsdækkende
Gellerup og Toveshøj er med til at give ghettoerne en stemme
De to afdelinger fra Brabrand er aktive i det landsdækkende netværk "Beboernes Stemme", som mødes og taler de udsatte boligområders sag
Brabrand Boligforenings to største afdelinger, Gellerupparken og Toveshøj, har, siden den såkaldte ghettoliste blev opfundet af den borgerlige regering tilbage i 2010, været faste indslag på listen. Lige for tiden består listen af 33 boligområder rundt i hele Danmark, som opfylder kravene for at være på listen, som blandt andet måles på arbejdsløshed, etnicitet og kriminalitet. I næsten lige så lang tid har de to afdelinger været aktive medlemmer
Gellerup-guider vandt stor pris
Tirsdag den 8. april vandt ni guider fra Gellerup Den Kriminalpræventive Pris. Overrækkelsen skete ved den Kriminalpræventive Dag i København.
Jeg sad på mit arbejde torsdag den 3. april og tjekkede min mail. Pludselig kom der en mail, som var overraskende og glædelig: Vi var nomineret til Den Kriminalpræventive Pris! Det var projektet "Bag Om Blokken", som var nomineret. På rad og række, mens vi venter på prisen. Der kom hurtigt en masse lykønskninger og held og lykke ind på mail samt mails frem og tilbage og
Gellerup og Toveshøj aktive i landsdækkende beboernetværk for ghettoer
Beboerne i de udsatte boligområder skal høres, hvis udfordringerne skal løses, mener nyt landsdækkende netværk, det kalder sig Beboernes Stemme
Afdelingsformændene fra Gellerupparken og Toveshøj er blandt hovedkræfterne bag et nyt landsdækkende netværk for boligafdelinger, der optræder på den berømte ghettoliste. Initiativet hedder Beboernes Stemme, og netværket blev etableret sidste vinter efter en BL-bestyrelseskonference for afdelingsbestyrelser i udsatte boligområder. Beboernes Stemme er et nyt landsdækkende netværk for beboerrepræsentanter for udsatte boligområder. I arrangørgruppen deltager både Helle Hansen, bagest tv., og Anett Sällsäter Christiansen, forrest th. Bred tilslutning
Herman Nielsens talepapir fra bestyrelseskonferencen
Konference den 13. april Foreningsbestyrelsesmedlem Herman Nielsen har sendt et indlæg til Skræppebladet, der er alt for omfangsrigt til at bringe i bladet. Det er hans talepapir fra foreningsbestyrelsens konference den 13. april, hvor han indleder med: "Jeg ser denne konference som en mulighed for at lave en lille pause i den idelige håndtering af presserende opgaver helt til brandslukning. Tankevirksomhed er en mulighed for et kort ophør af alle de
Sider med emnet konference anvender blandt andet også disse emner:
