BB på havnen

Brabrand Boligforening ind på Nordhavnen med 238 lejeboliger

Det blev projekt ”Havnehusene”, der vandt konkurrencen om Brabrand Boligforenings nye boliger på havnen. I alt har vi fået kvote til 83 almene familieboliger og 155 ungdomsboliger.

Vinderprojektet blev d. 2. november afsløret ved en reception på Rådhuset, hvor rådmand Laura Hay udnævnte vinderen blandt de fem teams, der havde udarbejdet projektforslag til boligforeningens kvote af boliger på Nordhavnen.

Teamet der vandt er: Luplau & Poulsen, Adept (det er de to arkitektfirmaer) samt Dansk Boligbyg og Niras.

Brabrand Boligforening har i forhold til vores byggeri på havnen valgt at gå langt i forhold til opfyldelse af energikrav. Det er lidt teknisk – men man har her valgt at bygge boliger, der opfylder energikravene 2025, som er en energistandard, der endnu ikke er formuleret. Dermed stræber vi længere end de mål, som både byråd og folketing har opstillet.

Byggeriet bliver dermed energineutralt med hensyn til:
– energi til opvarmning
– ventilation
– køling og varmt brugsvand

Samtidig er det lykkedes at skabe et byggeri, der kan opfylde disse energikrav inden for rammebeløbet, hvilket betyder, at vi kan udleje boligerne til en meget konkurrencedygtig husleje.

Et eksempel kunne være: En 90 m2 bolig til 7600 kr/måned – eneste udgift herudover er forbrug af el og vand.

På Brabrand Boligforenings hjemmeside www.bbbo.dk ligger konkurrencemappen med billeder, tegninger og tekst. Her er Havnehusene beskrevet mere detaljeret. På hjemmesiden kan interesserede også skrive sig på en liste til nyhedsbrev om byggeriet og materiale, når udlejningen går i gang. Allerede nu er over 400 skrevet på interesselisten til Havnehusene.

Havnehusene
Lejlighederne er fra 78-115 m2 – 2-, 3-, 4- og 5-rums.
Familieboligerne fra 2-5 værelser. Ungdomsboligerne fra 1-2 værelser.
Alle gennemlyste.
Underjordisk parkeringskælder
Byggeriet opføres som en karré med ni boligtårne og ét samlende gårdrum. På tagene kommer ca. 1300 m2 solpaneler. Der bliver dog også plads til både drivhuse og køkkenhaver på nogle af tagene.

▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2011-10 December

2011-10 December side 17