Lukning af Sigridsvej kommer i høring til sommer
Flere kritiske holdninger til forslag om at lukke Sigridsvej nord for Emmasvej
af Sean Ryan Bjerremand – foto Helle Hansen
I februarnummeret af Skræppebladet skrev vi, at dispositionsplanen for Helhedsplanen foreslår en lukning af Sigridsvej nord for Emmasvej og op til Hejredalsvej.
Formand for Gellerupparkens afdelingsbestyrelse og Gellerup Fællesråd Helle Hansen fortæller, at hun fra Aarhus Kommune har fået besked om, at der op til sommerferien vil komme en offentlig høring i sagen.
På vegne af fællesrådet har hun blandt andet informeret Skovgårdsparkens afdelingsbestyrelse og Grundejerforeningen Beringsminde, villakvarteret nord for Hejredalsvej, om trafikplanen. Et indkaldt fællesmøde om sagen måtte aflyses, men Skræppebladet har indhentet kommentarer.
Alt for langt til bussen
Afdelingsbestyrelsesmedlem i Skovgårdsparken Vagn Eriksen er aldeles kategorisk i sin udmelding.
”Det er forkasteligt, hvis man forventer, at ældre mennesker skal gå fra Karensvej over på den anden side af City Vest for at komme til et busstoppested. Mange af vore beboere er afhængige af busser. Det her har de ikke tænkt ordentligt igennem,” lyder det fra Vagn Eriksen.
Han fortæller, at afdelingsbestyrelsen i Skovgårdsparken vil opfordre beboerne til at sige deres mening, når vejføringsplanerne kommer i høring, men han har også et forslag.
”Løs problemet ved at gøre Sigridsvej til en vej, hvor busser kan gøre igennem fra Hejredalsvej!”
Der er flere hensyn
Også hos Grundejerforeningen Beringsminde har man drøftet sagen i bestyrelsen, fortæller foreningens formand Henrik Kjeldgaard.
Hvordan forholder I jer til planen?
”Der er lidt blandede holdninger, og vi vil melde endeligt ud i april til vores generalforsamling. Men nogen synes, at det er fint nok at dæmpe hastigheden. Vi har ligeledes talt om buslommer, hvilket jo er mere velegnet nu, hvor der kun er én bus på Sigridsvej, men så skabes der jo en vældig omvej, hvis vi fra Beringsminde skal ned til City Vest. Så skal det ske enten ved at køre ned på Silkeborgvej eller hen på Gudrunsvej,” forklarer Henrik Kjeldgaard.
Alternativet er at køre ned ad den kommende bygade inde i Gellerupparken, men den forventes at blive anlagt med trafikdæmpende foranstaltning for at sikre en lav fart gennem området.
Læs også
▮ Skræppebladet, det trykte magasin 2012-02 Marts